Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


tisdag, juni 10, 2008

Sjung om studentens lyckliga dar...

Endast några få timmar kvar, och det hela känns mest otroligt. Att lilla jag ska ta studenten. Nu får jag bara hoppas att solgudarna är med oss, så vi slipper nederbörd.
Igår var klassen på droskan och käkade middag, majoriteten tog tacobuffé. Jag insåg mig rätt värdelös på att fylla brödet lagom mycket. Det går ju inte! Tillslut gav jag upp och använde min gaffel, men det gick ju det med. Inte lika kletigt.

Idag sysslade vi med mycket viktiga saker i skolan, vi käkade jordgubbstårta. Jumsy! Nu hoppas jag bara att man fortfarande kommer i studentklänningen efter alla stora middagar, tårtor och annat som intagits under de senaste veckorna.

Idag vräker regner ner som sagt var. Min plan om att cykla till skolan sköt jag upp. Jag ville inte riskera att bli förkyld! Istället cyklade jag hem från Sävar till Ytterboda, och hann byta om innan till bättre kläder. Det hela blev en riktigt mysig tur, med regn som rann ner i floder längs ansiktet.

Jag har bakat och lagat en massa mat inför morgondagens fest och buffé.
Nu ligger kamerabatterierna på laddning, champanjen på kylning och studentmössan redo för att tas på.
Jag lyckades till och med fixa biljetterna till skivan. Ett tag trodde jag att det var rätt så kört. Jag hade kommit överens med en tjej i 2:an som sålde biljetter, att jag skulle köpa av henne. I måndags skulle jag betala, men hon dök inte upp. Istället fick jag hoppas på mer tur och begav mig tilll "flott". Där hade de kvar några få biljetter, med bättre tider dessutom.
Så taggad på studentfest!

Dessutom fick jag veta av Håkan idag att jag har VG i fysik, gött när man en vecka innan kursprovet kommer på att man kanske ska börja plugga...
Det är helt klart värt att fira!
Nu laddar vi upp och sjunger:

 Sjung om studentens lyckliga dag,
låtom oss fröjdas i ungdomens vår!
Än klappar hjärtan med friska slag,
och den ljusnande framtid är vår.
Inga stormar än,
i våra sinnen bo,
hoppet är vår vän,
vi dess löften tro,
när vi knyta förbund i den lund,
där de härliga lagrarna gro,
där de härliga lagrarna gro!

 Svea, vår moder, hugstor och skön,
manar till bragd som i forntida dagar.
Vinkar med segerns och ärans lön,
men den skörd utan strid man ej tar.
Aldrig slockne då,
känslornas rene brand.
Aldrig brista må,
vår trohets helga band,
så i gyllene frid som i strid:
Liv och blod för vårt fädernesland!
Liv och blod för vårt fädernesland!

Inga kommentarer: