Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, januari 18, 2010

Ekonomi är som en enda stor utgift, skidåkning en stor inkomst. Tillsammas råder det jämvikt på balanskontot.

Fy fasen, vad ekonomi är svårt! "Den gröna fasan", erkänner läraren att boken har kallats av elever under de 30 åren som den ingått i kursmateriallistan. Den suger verkligen musten ur en totalt. Planerat läsa i intervaller om 40 min, sedan paus. Efter 15 minuters extrem koncentration börjar jag redan få svårt att koncentrera tankarna på ämnet. Bara 365 sidor att traggla mig igenom, och såhär efter en vecka har jag snart avverkat 100 s. 1% av informationen har väl gått in i huvudet. Hela tiden nya grafer, nya formler, nya termer. Ingen riktig text, utan bara bladder. Mata, mata, mata... Och det värsta är att jag ju verkligen vill förstå och lära mig! Snacka om hjälplös man känner sig!!
Oj, vad lycklig jag ska vara om jag klarar denna kurs på första försöket! "Men det är ju tur att ni inte ska utbilda er till ekonomer", gläder läraren oss med, funderar och lägger snart till "eller åtminstone inte majoriteten" (man kan ju läsa ekonomiinriktningen). Puh, jag vet då vad jag inte ska välja för inriktning! Däremot ser jag verkligen fram emot nästa kurs med Waffe, trädets biologi och egenskaper. Den kan nog bli riktigt kul, och lyckas på något sätt hålla motivationen uppe.
Idag har jag pluggat så mycket jag orkat. Cyklat ner en sväng till biblioteket, men annars bara plugg. Läsa, läsa, läsa....Inser att det är då bra att jag har tagit tag i det, i tid! För detta kommer ta tid. Och då har jag 2 böcker till att traggla mig igenom.

Nu längtar jag bara efter en skidtur. Eller, det har jag gjort från det att väckarklockan ringde i morse, eller egentligen någon timma från det att jag kommit hem från gårdagens skidtur. Men sparar man det bästa till sist som ett lockbete, så kan man motivera sig igenom dagen! Men oj, vad jag jag behöver få ta i. I helgen har jag bara åkt 2,5 mil tot, så krafterna är laddade. Nästan så jag skakar av iver att få pumpa mjölksyra i spåret! Läste idag att endorfinet som produceras vid 45 min högintensiv träning (löpning) har motsvarande effekt mätt i smärthämning som injicering av 10 mg morfin! Not to bad! Inte undra på att man blir så glad efter träning (och likadant riktigt irriterad och deppig då man inte tränar), med tanke på allt som händer i kroppen!
Så, nu skiter jag i boken. Nu ska jag ut och försöka bli glad och på bra humör igen, efter denna energitömmande studiestund!
Endorfinkick, ja tack!

Inga kommentarer: