Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


söndag, januari 31, 2010

Vildmannaloppet 2010


Idag har jag sett dryga hundra glada skidåkare åka årets vildmannalopp på Nydala, 4 samt 2 mil. Själv fick jag för mig att jag inte kan åka skidor (klassiskt) och valde att jobba som funktionär istället. En mycket jobbig uppgift, och då menar jag inte stor arbetsbörda, utan jobbigt att se alla skidåkare och inte åka själv. Däremot kul, speciellt att stå i mål och följa hela loppet.
Jag hade nog kunnat åka, men mitt knä är lite småkinkigt då det gäller klassisk åkning. Stakningen går finfint, men då jag ska diagonala säger det ifrån och blir gärna svullet och gör ont och sedan följer några dagars vila. Och nu är jag ju inte så vältränad att jag tänker tanken att enbart staka 4 mil. Skräpknä! Lite rädd är jag att det ska bli som förra vintern då jag punkterade någon vätskeblåsa i knät, som läkaren gissade. Jag vet inte varför det blev så, men det var mindre kul och skulle det hända igen så blir det definitivt inte så mycket träning de närmsta veckorna. Jag säger det igen -skräpknä!!! Jag hatar det verkligen, jag vill kunna springa, och träna exakt hur som helst, som en 20-åring borde kunna!

Och dessutom, skräpsjälvförtroende!! Jag skulle visst kunna åka 4 mil på ok tid. Okej, jag skulle bli skitsur och arg på mig själv för att jag inte skulle åka så fort som jag vill (jämfört med skejt). Men bara för att jag vet att jag inte kan åka lika bra klassiskt som skejt, så vill jag inte åka på tävling för att jag skäms. Men dumma jag. Om jag är kass på klassiskt, åk klassiskt så blir en ju bättre! Hmm..svårt att komma överens med sig själv ibland!

Jaha, då har jag varit på en tävling och inte åkt själv, gissa vem som är tokigt tävlingssugen i nuläget!? Funktionär var kul att vara, men det var nog sista gången jag bangar en tävling på detta vis. Man kan ju alltid ställa upp i den lättare klassen och ta det lite lugnare.

Däremot så tycker jag att dagens åkare gjorde en riktig bragd i dagens kalla, blåsiga, snöiga väder som bara envisades med att bli värre. Alla såg mer eller mindre ut som snögubbar då de gick i mål. Själv tycker jag att det är lite coolt att tävla i dåligt väder, blir som lite större utmaning. Haha, ett försök att se det positivt. Så älskar jag ju verkligen stämningen på tävlingar, alla är glada, hjälpsamma och är där för att ha trevligt. Jag tycker dagen var riktigt lyckad!

Sedan blev det en tur förbi sporthuset för min del, där jag utökade min vallabod för 500 kr. Två olika fästvallor för kallare före (och som undervalla) samt fästtejp. Så ska det bli upp till bevis i veckan, jag har aldrig åkt med tejp förut och är nyfiken på denna uppfinning.

Svenne (1), Andre (2) och Thomas (3) från Ammarnäs fyllde platserna på prispallen på herrarnas 2 milalopp.

Inga kommentarer: