Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


torsdag, januari 07, 2010

Gött nytt år


2010. Ett nytt år. Göteborgarna valde att fira detta med dunder och brak. Fyrverkerier för 250 000 lös upp himmelen över hamnen. Ett skådespel!

Bilen rullade ner längs Sverige på onsdagen. Long way to go...träsmak i baken! Några festsugna personer på E4:an kunde inte hålla sig, utan började skicka ut nyårsraketer från bilen. Inte ett allt för uppskattat skådespel av bilarna bakom. Kraftig minskning av hastighet och körning närmare terrängen gjorde resan händelserik.

Övernattade i Jönköping, och tänka sig. Även smålänningarna fick en vit vinter detta år. Gott vin och femrätters middag lyckades vi sätta i oss. Mumma, vad gott det var!

Jag noterar att bara för att man beger sig söderut, innebär det inte ett varmare klimat. Med råkyla och snålblåst blev vi välkomnade av Götet. Isen hade lagt sig spegelblank över havet, vackert, vackert! Vi bodde hos Gunnar (morbror) och Ingegerd Torslanda skärgård. Det blev som vanligt många biljardmatcher :).
Gunnar fyllde 50 år och firade detta med stort kalas på lördagen. Buffe med blinier, löjrom, rådjur, sallader, paj, ostar...och därtill gott vin.
Fick träffa Ekwallare som jag inte sett på många, många år eller aldrig träffat. Det var i vilket fall mycket trevligt!
Dagen efter strosar jag och kusin Johanna runt på stan och shoppar i rean. Kul, kul!
Äter middag hos mormor och morfar. Trevligt att träffa dom efter ett par års mellanrum!
Dagen efter hinns det med lite mer shopping. I denna stora stad träffar jag Daniel M. (också jägmästarstudent). Värden är nog ändå liten!
Tar mig upp oootroooligt tidigt på tisdagen och beger mig ut på en springtur i skärgården innan bilen rullar norrut igen. Kafferastar hos Magnus F. och säger hej till Leo och Ella.

Tillbaks till skolbänken igen. Trevligt att träffa alla, men oj, vad seg första dagen var! Hansson och Hammar hade stängt, så inget kaffe blev det heller!
Nu är det så kallt att jag faktiskt hoppar över skidspåret och beger mig till IKSU istället. Annars fryser väl lungorna ihop totalt.



Släkten Ekwall

Skärgården är vacker, noterar jag.
Spegelblank is täckte havet, noterar Elsa

Inga kommentarer: