Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


tisdag, januari 26, 2010

Underbart!

Självstudier på schemat. Javist. Uppsattsskrivning om skogsindustrin i Australien ur ett ekonomiskt perspektiv. Spännande, men också en rätt så tung och jobbig uppgift. Svårt att hitta fakta om inte annat. Jag har i princip bara letat på sidor från Australien, skönt att ha varit där och jobbat inom skogsbranschen så blir de genast lättare att veta var man ska söka och vilka källor man kan lita mer på. Om inte så är det bara kul att läsa på engelska. Det känns som om det verkligen har börjat lätta med detta språk. Jag kom till och med på mig själv med att ha börjat skriva själva uppsatsen på engelska. Hjärnan glömde bort att ställa om sig i tänket.
Får se om jag publicerar några spännande siffror på bloggen då jag färdigställt allt.

Självstudier ger tilfälle till mycket annat på schemat. Och är det jag som lägger schemat kan det sammanfattas i träning, sova, plugga och äta. Idag även bastubad. En effektiv morgon, läste dagstidningen och ägnade mig sedan åt studier fram till lunch. Sedan for jag till IKSU och spelade beachvolleyboll med Elin och Frida från klassen samt några till. Sjukt kul, men sjukt svårt! Inte minst underbart att känna sanden mellan tårna.
Hem och energiladdade med en kopp kaffe och lite mackor samt genomgång av en spännande artikel om skogsbruket down under, och sedan bar det av mot Nydalaspåret. Tänkte igenom dagens träningspass. Vad jag verkligen behöver förbättra är att behålla tekniken i uppförsbackarna, och inte behålla tyngdpunkten i centrum och få ner kroppen nära marken, vilket gör åkningen kraftlös och onödigt jobbig. Dessutom utan fart. För det behövs mer styrka samt mer teknikträning. Gummibandet jag köpte igår ska hjälpa mig att träna styrka dagligen, har saknat det pappa hade hemma hos sig.
Dagens pass blev:
Uppvärmning: 7 km skejting i bra tempo
Överkroppsträning: 5 km ren stakning med skejtskidorna, även i varenda backe. Pust, vad jobbigt det var i de brantaste partierna!
Teknik och benträning: 5 km skejt med stavarna ovanför axlarna, så jag såg ut som ett kors på skidor. Jätteeffektiv teknikträning. Körde smålugnt och satsade på att tänka på bra skär och långa glid med rätt tyngdpunkt utan slarv. Även i uppförsbackarna.
Avslut: som belöning för att jag svettats runt på detta vis avslutade jag med hastighetsträning några vändor på ett par hundra meter vardera. Underbart!! Glädjen är obeskrivlig då det går fort! Detta följdes av ett bra stretchingpass hemma och trevlig musik.

Jag vet att jag sagt det förr, men skejting är verkligen det mest underbara som finns här i värden! Försök säga emot mig, jag har argument som vinner!
Nu avslutas dagen med sauna på skogis, och om jag orkar så blir det nog ett kapitel i boken Mikroekonomi, eller "den gröna fasan" som den också kallas, innan läggdax.

1 kommentar:

Lurvensudd sa...

Hej Ragna!
Jag var bara tvungen att googla runt lite på ditt namn efter vi pratat.. Å då ramlade jag över din blogg.. Ovanligt namn du har.. Norskt/Isländskt påbrå ??

I alla fall så var de rolig läsning. Sedan var de skoj att du verkar ta teknikträning med skidor på allvar.. Vi kommer ju förmodligen att träffa på varan i spåret, annars så är de bara att höra av dig om du vill köra mer teknik.

Hoppas föresten att de gick bra att kontakta IFK angående Vildmannaloppet.. Men du kanske ångrar dig när vi fick dehär vädret :)

hälsningar //Johan