Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, januari 25, 2010

Skid SM, affärsresa och läskiga tandläkare

I Onsdags åkte ett glatt gäng SLUare till Pite. SCA bjöd oss på lunch på havsbadet, som följdes av lite föreläsningar. Sedan bussades vi till skidarenan, där vi såg på SM, sprintstafett. Spännande och roligt! För damerna så vann Chalotte Kalla och Mia Eriksson efter ett mycket spännande lopp. Första gången jag fick se Kalla åka "live". Och konstaterat, hon är underbar och helt otrolig! Det ser så lätt ut. Bland herrarna vann Mats Larsson och Teodor Peterson från Åsarnas IK. Umeherrarna hade inte turen med sig denna dag. Norum tappade staven under sitt första varv, och under ett annat så trillade han i en kurva. Synd.
Bussen tog oss hem till Ume igen, och jag får njuta av några timmars sömn innan jag ska trampa iväg till flyget. Viktig affärsresa väntade. Utbildning för SLUs informatörer i Uppsala. Frukost på planet och så bjöds vi på god mat under hela dagen. Föreläsningarna var intressanta och det var mycket kul att träffa andra SLUare från andra utbildningar. Jag konstaterade i alla fall att jag är född till jägmästare. Har hamnat så rätt, och det känns underbart att känna! Minns ju den förvirring och alla tankar man hade då en gick sista året på gymnasiet. Ojoj, och nu
är det min tur att försöka guida årets sistaårselever. Svårt, men ser det som en spännade utmaning!
Då utbildningen var avslutad på fredagseftermiddagen träffade jag Johanna. Vi begav oss hem till en av hennes klasskompisar och åt sushi. Kvällen följdes av singstar och snack. Trevligt.
På lördagen spelade vi spel och åt jättegod räkmiddag hos en annan av hennes kursare. Proppmätta begav vi oss till bion, där vi träffade resten av de gamla Sävar-gänget. Kvällens film blev "snabba cach". En sak är säker, inte blir man sugen på att ge sig in i maffia-träsket efter att ha sett den!
På söndagen beger vi oss till GH och äter bruch-buffe. Smarrigt! Sade hejdå, efter en trevlig helg. Det var riktigt kul att träffa alla, se hur dom bodde och uppleva lite av Uppsala stad.
Väl hemma kan du som känner mig gissa vad jag gjorde. Såklart. Skidspåret! Underbart. Satt nästan och skakade på planet av iver att få bege mig ut. Nu råkade jag trycka ner en massa blodpudding som stod halvt upp i halsen under hela kvällen, men vad gör det!? Okej, magmusklerna kanske inte var det roligaste att använda. Johan Eriksson (Umeå IK) prövade sina klassiska skidor, och vi åka parallellt något varv. Han drar ifrån lite, men jag ger mig den på att inte släppa iväg honom, och åker tillslut om innan vi "går i mål". Blir utmanad att, mer på riktigt, köra en spurtduell nästa varv. Sagt och gjort. Och jag vet inte om han var lite snäll, men försten över mållinjen blev jag. Fick lite bra tipps, som noga ska tänkas igenom. Backträning nästa...
Ojoj, vad skidåkning bara är bäst i hela värden!!

Vad som inte är bäst är hela värden är tandläkarbesök. Suck. Två hål, varav ett en tand som jag hade sönder till hälften i somras. Utan att själv ha någon åsikt, så tryckte de upp ett par sprutor i gommen på mig och hela munnen försvann. Kryss på listan, första gången jag tagit bedövning hos tandläkaren, och då har jag ändå haft mycket kul hos dom att göra tidigare. Men faktiskt, så underbart det var! Helt osvettig gick jag därifrån, dock med ett ansikte som inte riktigt fungerade som det skulle. Istället för hål i tänderna hade jag nu ett stort hål i plånboken, men det fylls ju fort igen av lite kvitton. Papper som papper, menar jag. Eller!? Tur att havregrynsgröt är så sjukt gott!
Nu blir det massa plugg resten av dagen, så jag kan belöna mig själv med en grym skidtur på Nydala ikväll. Nu ska backarna få se vad jag kan gå för!

Ha´re gött, valla rött!

1 kommentar:

elsa sa...

inget foto på jättelänge ju!! dax o fota ragna wennström!