Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


söndag, januari 17, 2010

Lagom är bäst

Jag har funderat...och nu ska jag sätta upp lite mål i min vardag. Det är hög tid för det! Livet går ut på annat än enbart skidåkning, shoppande, för lite plugg och festande (även om allt detta är en stor och betydande del).

1) "Brinnande" händer (känns faktiskt ordagrant som om de brinner! Kan göra tokont), torra och fula som stryk. Halvt sönderfrusna öron. Ragna, 20 år och kan inte ta på sig tillräckligt med kläder då hon är ute på vintern. Jag skäms nästan. Nu är det slut på att cykla utan mössa, gå utan vantar (även om jag bara ska till affären, eller om det är lite kallt).
Mössa, halsduk och vantar (och då inte de tunna, stickade som det blåser rakt igenom) på, det är vinter!
2) Ta tag i plugget, och då menar jag inte veckan innan tentan, eller en minut om dagen! Jag vet, det är svårt i början att sätta sig in i något helt nytt avsnitt, men det blir inte lättare imorgon. Hårt mot hårt: inget (effektivt!) plugg -ingen skidåkning och inget gymmande (utan undantag)!
3) Förfesta lagom...är det verkligen värt morgondagen?! Och egentligen, jag blir varken smartare, snyggare eller dansar bättre! Och de där världsproblemen som jag lyckas lösa..nja, inte ens värt en kommentar...
4) Tänkt igenom det jag säger (och det innan jag säger det!) och gör! Hur många sjukt korkade kommentarer har jag lyckats klämma ur mig på sistone. Det är ju som om jag toksänkt mitt IQ denna höst/vinter. Skärpning fd. plugghäst och fröken duktig! Har man ett IQ på 124, då ska det användas. Att bara använda 80 av dessa smarthetsgrader gör inte att de räcker längre, eller blir dubbelt så effektiva under tentorna. Bevisa nu att blondiner kan vara smarta!
5) Var tog den pyssliga Ragna vägen? Hon som ägnade någon timma i veckan till att ta det lugnt, måla, tälja eller något annat?! Dax att plocka fram pyssellådan igen!
6) Börja påpeka saker som jag hittills bara tänkt för mig själv. Våga säg det! Ser jag någon som har jättesnygga skor på sig, säg det! Någon som gjort något bra, säg det! Jag vet ju själv hur glad man kan bli för en lite kommentar eller komplimang!
7) Shopping. Ja. Det är kul. Och man blir glad. Men, man kan inte plugga för lite. Bli irriterad och besviken på sig själv för att man inte pluggar, och sticka ner på stan istället. Nu har jag prylar och kläder så det räcker. Om jag genast börjar begränsa mig, så ska jag belöna mig själv med en älgstudsare till sommaren.

Som alltid. Lagom, det jag är värdelös på. Fröken duktig, duktig på allt. Utom att vara lagom. För lite eller för mycket. Det vill säga, fröken duktig har aldrig funnits. Nu ska jag sträva efter att leva efter uttrycket "Lagom är bäst!"

Aktivering! På måndag om en vecka ska jag se hur det har gått, och göra en ärlig utvärdering.

Inga kommentarer: