Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


onsdag, januari 13, 2010

Självstudier och slakteriansvarig

Känner att mina inlägg börjar bli lite enformiga. Så jag skriver det i en sammanfattande mening, istället för ett helt stycke: Skidåkning är underbart!

Igår njöt jag av en skidtur. Idag njöt jag av en skidtur, i förrgår, dagen innan det... Min teknik har nått otroliga framsteg och höjt nöjet med skidåkningen till nya nivåer (hur det nu kan vara möjligt, snart friar jag väll till skejtskidorna också, sambos är vi ju redan). Idag sade dock kroppen till mig att imorgon blir det vilodag, eller kanske en kort och lugn tur... Fanns som inga krafter kvar, mest så gjorde det ont och någon bra teknik gick som inte att drömma om. Klassiska trötthetstecknet med för mycket tyngdpunkt fram/ner hela tiden. Men 7 mil på fyra dagar har jag skrapat ihop.
Nu blev det ett stycke skidåkning i alla fall.

I tidsdags njöt jag av skogissaunan. Underbart! Finaste och varmaste sauna jag upplevt. Vedeldad och timmrad, med den svalkande finska viken utanför dörren (mycket likt ett is/vattenfyllt badkar...). Två timmar, och där i en utdragen megasauna var som pricken över i:t denna kväll.

Idag, onsdag. Stod det självstudier på schemat. Så, jag har mycket uppmärksamt studerat mig själv hela dagen. Noterade att jag själv tog en sovmorgon, läste några timmar (ekonomi faktiskt!), bakade gott bröd, handlade, cyklade till skogis, åkte skidor, var på JVF-möte.
Hoppas att jag inte missförstod dagens uppgift.
(observera ironin. Jag är inte dum i huvudet om du trodde det nu, eller i alla fall inte så dum...)


Mamma kommer förbi min lägenhet och ska lämna en kabel, jag ska lämna ett USB till henne. Hon ringer och säger "nu är jag här". Jag springer ner, glömmer USB:t på rummet. Tar kabeln, ska stoppa ner min mobil i fickan, men glapp i hjärnkontakten gör att jag försöker slita hennes mobil ur hennes hand (konstaterande -jag är nog dum i huvudet på riktigt ändå). "Mutter mutter, jag vet att du vill ha en ny mobil, men du får allt ta och köpa dig en egen!"
Det hela bjöd på ett gott skratt. Det är rätt så bra att jag är rätt så dum i huvudet (eller som mamma säger; blond). Livet blir som mycket roligare då. Nästan varje dag bjuder jag mig själv på ännu en helklantig, helkonstig, ogenomtänkt händelse eller kommentar som lockar fram ett skratt. Visst, jag har väl funderar på orsaken till detta. Jag menar, en gång i tiden var jag ju en smart liten flicka som alltid satt längst fram i klassrummet, med handen i vädret hela tiden. Festade lagom, gjorde mina läxor i god tid, pluggade duktigt varje kväll och blev besviken så fort jag inte fick ett MVG. Klok, allmänbildad och tänkte noga igenom alla mina handlingar. Jag undrar som var den personen blev av?
Här sitter jag nu, med skolböcker jag borde läst för någon vecka sedan djupt nere i väskan. Festar så ofta tillfälle ges, blir glad bara av att klara tentorna, sitter lagom långt bak för att våga slumra till på föreläsningarna, eller så far jag ut och jagar istället.
Det tokigaste är ju att jag tycker att jägmästarlinjen är hundra gånger roligare än grundskolan, borde inte det leda till mer plugg!?
(Alla som nu börjar oroa sig för mina studier -visst ansvar finns fortfarande kvar, ni behöver inte vara allt för oroliga! Sista veckan innan tentan löser allt...)

JVF-möte på kvällen. Långt och trevligt, dock i ett tokkallt kårhus. Brr!
Det fanns mycket att diskutera. Jägarmiddag, styrelsemiddag, div. andra frågor och val av nya styrelseposter. Jag blev vald till slakteriansvarig. Känner att mina kunskaper om slakt är begränsade, men det ska nog inte påverka mitt arbete. Jag organiserar det hela och ser till så att slakteriet och frågor kring det fungerar, och får samtidigt en chans att lära mig slakta. En kunskap som välkomnas mycket varmt! Tycker detta kan bli spännande.

Nu ska den duktiga lilla flickan ta fram sina böcker och göra läxor!

Inga kommentarer: