Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


söndag, januari 10, 2010

Tänka sig att lite skidåkning kan få en så glad!

Fredag kväll var filmkväll i korridoren. Vi såg "varg". Bra, och följdes upp av diskussion. Rätt så passande tema just nu. Angående vargjakten börjar jag bli rätt så less på hela debatten. Smutskastning från båda sidor. Det blir rätt så svårt att veta vad man faktiskt kan lita på och själv ta ställning.
I Lördags vaknade jag glad. Gick upp och bakade australian scones och käkade nästan hotellfrukost. Tokbra start på dagen! Solen sken och det var bara några minusgrader ute. Underbart! Jag var på så pass bra humör att ekonomiboken åkte fram och jag malde igenom 50 sidor. Jag lyckades till och med imponera mig själv för denna plötsliga studiemotivation.
Jag och Göran begav oss till skidspåret och åkte ett par varv på 5-an. Äntligen, efter på tok för lite skidåkning under jullovet. Skidföret i Göteborg var inte det bästa...
Hemma i korridoren blir jag bjuden på riktigt god älgmiddag av Marre och Greger. Jag bidrog med rödvin och whisky. Inte fel med 1,5 date på lördagskvällen. Vi snackade på rätt så länge. Verkligen värdens bästa korridor!!
Jag drar mig tillbaks till rummet vid 23-tiden och ser någon kul film. Klockan 3 sätter jag på bra musik och börjar glida skidorna. Tröttheten hade som gått över och jag konstaterade att det inte var värt att gå och lägga sig. Tyvärr konstaterade jag också den spricka som vuxit i ändan på ena skidan. 1,5 dm in. Jag lagade det så gott som gick med epoxy, men inser att jag måste köpa ett par till. Suck. Okej, skidor är skitkul och jag har gått och suktat på sporthuset efter årets skidor, men jag gillar inte stora utgifter som bara dyker upp så där! Vem gör väl det förresten?! Dessutom så är ju mina skidor lite utav en mycket go vän. Jag har åkt massa mil med dom, dom har varit med mig på vackra fjäll och på fina kvällar på Nydala. Jag har stått och vallat dom flertalet timmar, och samtidigt tänkt många tankar under denna lugna stund. Ja, det smärtade faktiskt att se att skidan börjar gå sönder. Några av er tycker väl att jag verkar dum i huvudet, men jag tror nog att det är någon som känner igen sig. Hoppas jag...annars är jag väl lite smådum som anser att mina skidor är som en kär vän. Delade minnen har vi.

Tillslut så får jag i vilket fall ro och somnar. Gott! På söndag ser jag på masstarten i skidskytte, herrar och damer. Dimmigt! Cyklar ner till sporthuset och ser att de har stängt just idag. Ååå!!
Hemåt igen, i solskenet. Det var riktigt underbart! På kvällen åker jag, Marre och Greger till spåret och åker lite. Jag åker med något kort varv och sticker sedan iväg på 5 st fem-kilometersvarv. Riktigt fint före, nyvallat och tekniken var på min sida denna dag. Jag kunde inte sluta, underbart, 2,7 mil. Mitt första mellanlånga pass i vinter. Dumt nog hade jag glömt ta med dricka. Otroligt vad törstig i halsen man kan bli! Susade förbi två glada damer som var ute och åkte. Medelsnabbt. Just då fick jag till racerväxeln tokbra och jag flög fram i spåret. "Oh, herregud, där gick det visst undan!" Hör jag en av kvinnorna ropa till. Det gjorde uppförsbacken efter mycket lättare.
Underbart glad, tackar skidåkningen för det, njuter jag nu av söndagskvällen. Fantastiskt att lite skejtande kan få en nära på okontrollerat glad. Så att jag nästan hoppar runt i mitt lilla hem.

Av en scones gör jag en jag-tar-vad-jag-haver-semla. Fullkornsscones som jag fyller med den klassiska mandelmassasmeten, och klickar på lite lätt-turkisk youghurt. Festligt, nja..det var inte så där jättegott om jag ska vara ärlig. Inte så gott alls, inget jag rekommenderar i alla fall.

Snart börjar ännu en ny, underbar vecka!
Måndagsmorgon, here I come!

Inga kommentarer: