Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


torsdag, oktober 28, 2010

JVFstyrelsedag

I går for den glada JVF- styrelsen ut på jakt på Rönnäs, med både hagel och kula i baggaget. Milou fick följa med och agera stående fågelhund. Går ut och ställer oss i en kedja som ska röra sig fram i skogen, mot ett gäng passkyttar som skulle kunna ta ev flygande fåglar och löpande älgar. Kopplar lös Milou, och ser till att få kontakt.
Ja, sök! säger jag relativt lugnt för att inte jaga upp honom mer. Blåbärsriset flyger då Milou brakar loss som om han inte fått springa på länge. Ha, trodde du att jag skulle lyssna på dig!? Han springer, springer och springer och skiter fullständigt i att jag försöker hålla kontakt.
Efter några timmars toklöpande tror jag dock att den lilla söta hunden började bli småtrött, och höll sig genast närmare mig och lyssnade till och med på när jag ville vända honom i revieringen för att begränsa utsöket. Provade inkallning då och då, med lugn beröm och ibland en liten leverbit som extra bonus (fickstädning). Tillslut måste jag säga att vi fått till sök och kontakt riktigt bra. Han höll sig inom 80 meter i tallskog. Contortaplantagen var lite svårare...
Dock var marken helt död. Vad jag såg var några älgspår som var kring en dag gamla, några harspår och en mäktig korp som flög över jaktmarken.
Det bjöds på riktigt god lunch ute i skogen, tillagad på murikka och serverad på porslinsfat.

Milou somnar i bilen och vill knappt kliva ut då vi kommit fram till Nydalahöjd. Han lägger sig genast på renfällen i min säng, suckar djupt och skönt och tillbringar resten av kvällen med att sova.

Säger hejdå till Andreas, som har pluggat färdigt och ska bege sig till Mariestad och vidare utflykt i Sverige. Har varit riktigt kul att ha honom boendes här hemma! Fixat min dator och lagat god mat och gett massor av tips och inspiration, och trevligt sällskap såklart.

På kvällen har vi middag med JVFs styrelse. Trerätters. Vi planerar spex till lördagens sittning, har nog chans att bli riktigt roligt! Sitter och skojar om allt möjligt ända in på småtimmarna.

Inga kommentarer: