Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


lördag, september 20, 2008

MTB into the wild, daligt vader och de forsta bilderna

Tva dagar i Ozzie. Vi bor just nu i New Northfolk en mysig by utanfor staden Hobart. Naturen bestar av massor av kullar, eller snarare berg. Med lite mer sno hade det varit ett underbart slaomomrade! Tank dig tillbaks till den tiden du senast laste Bamse. Minns du hur "farmor" bodde? Uppe pa toppen av ett berg, med en kringlande, brant vag upp. Precis sa (eller i alla fall mycket likt!) bor vi nu, med en brant kringlande vag uppfor barget, dar vi bor pa toppen med utsikt som slar det mesta. Jag ar dock glad sa lange det inte ar ovader och blixtar!
Igar hade jag massor av myror i benen efter flygresan, sa jag fick lana Tonys brors nya mountainbike och stack ut pa en harlig runda i eukalyptusskogen. Forst ner for heeela langa berget som dom bor pa, gick galet fort! Seda skulle jag ju upp igen, vilket blev galet svettigt!
Pa min tur sag jag wallabyes, lite konstiga faglar (men mycket vackra) och massor av overkorda djur som jag inte vet vad det var for nagot.

Idag for vi ner till Hobart och gick pa marknaden, som till skillnad fran den vi var med min familj i Melbourne, var utomhus. Plottligt oppnade sig himelen, vinden tilltog och alla sprang sa fort man kunde under tak. Jag kastade pa mig min nya regnponcho, tjoho att jag inte valde paraply i detta vader, tanker jag. Sedan star min ponco som ett segel i den kraftiga vinden.
Vi aker hem igen och kakar lunch och dricker varmande te. Sa fort det klarnat upp gar jag och Anna ut pa en promenad. Bara av att ga blir man sa anfadd att man knappt kan prata, snacka om brant. Slalombacken i Ammarnas ar ju ingenting! Jag funderar pa att vara lite lat medan vi ar har, och lata springkladerna vila. Annars lar jag vara dod after bara nagra hundra meter. Har kommer nagra av de forsta bilderna.

Har precis landat i Melbourne och far se soluppgangen. Riktigt vackert!
Har bor Bamses farmor, pa toppen av berget...
En vacker regnbage. Jag gillar daligt vader, det ar sa vackert!
Dessa gula trad finns i massor som ett fargrikt och underbart inslag i den torra Eukalyptusskogen.
Utsikt fran huset. Paminner lite om Kina, tycker jag.
En sak kan jag dock inte forsta med Australiensarna. De har inte forstatt att man kan installera varme i huset! Darfor blir det jattekallt sa fort solen forsvinner, man oser pa sig med klader och trangs framfor brasan. Sedan ska man forsoka sova. Jag hade ingen lust att ta pa mig nattinnet, utan sov i klader, i en sovsack och under ett tjockt tacke. Anda var det kallt!
Kram pa er alla dar hemma i Sverige!! Ni iser inte vilket vackert land ni gar miste om da ni sager "aaa, det ar ju sa langt dit. Nej, jag stannar har."

Inga kommentarer: