Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


tisdag, september 02, 2008

Tjäder- och orrjakt, kantareller och dämpade skor




De senaste dagarna har varit jobbiga och fyllda av saknad efter Ronja. Jag går fortfarande och väntar på att hon ska komma hem. Ett ljus lyser upp hennes grav, som blev mycket vacker.

Under jaktmötet i söndags beslutades det att jag skulle få rätt att jaga småvillt på prov under tre veckor, trotts att jag saknar egentlig jakträtt på området.
Gissa var man hittat mig i veckan? Jo, såklart i skogen. Jag och Milou har knatat runt och stött upp ganska många tjäderhönor, men också en hare och självaste tjädertuppen. På avstånd kunde vi höra knaket av en älg. Men några skott har jag inte fått tillfälle att avlossa. Milou söker dåligt, och de fåglar han hittar börjar han springa efter. Däremot har kontakten under söket förbättrats otroligt mycket. Han har även börjat lyssna och lyda mig då jag ropar "siiitt" då fågel flyger. Oftast hinner han dock springa efter så pass långt (i tät skog räcker det med 10 meter) att eventuell skottchans gått förlorad. Tjädrarna skrattar gott efter oss.
Men jag lider inte, även om en inbakad tjäder hade suttit gott till lördagsmiddag, skogen är så vacker att jag går och njuter för fullt ändå. Det är något visst med Ytterbodas skogar. Mina favoiritställen kallas för Nybruket och Liden. Där är det riktigt vackert!
På vägen hem idag sprang jag över ett gäng kantareller. Jag kan inte klaga på kantarellomelett till lunch, en vanlig, sketen tisdag...

Med nya krafter förlyttade jag mig ut till garaget och fortsatte tälja på min lilla figur, som jag kanske tar ett kort på och lägger upp då den blir färdig.
Efter några timmar sticker jag ut med mina en vecka gamla springskor, som vid inköpet var vita. Varför gör man vita springskor? Efter fyra springrundor har dom en brundassig färg, och ser inte alls nya ut längre. Däremot så är det en underbar upplevelse att springa med bra dämpning! En helt ny sport. I love it!

Däremot saknar jag dig Ronja!
Bildkällor:
tjäder: http://www.taigavision.com/index.php?page=gallery&gallery=/black_grouse&offset=0
kantareller: http://www.ewerman.se/modules/core/showimage.php?id=1514&w=186&h=800

Inga kommentarer: