Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


tisdag, september 23, 2008

Woodlea Nursery


Sista dagen hos Tonys bror sprang jag en runda innan frokost. Jag fixade inte att lata skorna sta! Sa jag sprang forst ner for hela berget. Det gick jattelatt och jattefort. Jag fick lock for oronen! Det var verkligen obeskrivligt brant! Sedan sprang jag upp for berget igen, men det var sa otroligt brant att jag fick ga en hel del. Dom skamtade med mig da jag kom tillbaks och fragade om jag slog nasan i marken framfor mig da jag sprang... Skont att jag sjalv inte bor dar permanent. Man kan ju inte gora sa mycket annat an att kolla pa utsikten!
Bilden ovan ar darifran, pa morgonen. Det hade snoat i bergen och under dagens forsta timmar var topparna vita.

Nu ar jag hemma hos Anna och Tony. Om jag var i Bamses framors hus forut, sa har jag kommit till Nangiala (broderna Lejonhjarta) nu! Vi bor 40 minuters bilresa fran Lenceston, den storsta staden i narheten. Man aker pa en riktigt slingrig vag genom regnskogen (tempererad). Dom bor precis i skogsbrynet, det ar sa vackert! Huset ar jattegulligt. Fran framsidan ser det ut som en liten stuga, men det sracker sig bakot och ar ratt sa stort. Dom har massor av frukttrad som ar i full blom, och fulla citron- och comquattrad. Det finns ocksa massor av stora, fina, blommande rosenbuskar, en fin damm som dom badar i pa sommaren, ridbanan och hasthagen ar brevid huset, honshuset ar i narheten och nagra kor som ar inhyrda pa tomten ramar i ett. Det flyger runt fargglada papegojor i luften och sjunger glatt. Forutom lite stokigt sa ar huset jattefint invandigt ocksa. Det ligger precis i utkanten pa plantskolan, sa man latt kan springa emellan. Dom har inget internet hemma, sa nu sitter jag pa kontoret i min ensamhet och knappar pa den datorn.
Enda daliga saken ar att det ju fortfarande ar tidig var och husen ar ju inte uppvarmda. Igar passade jag barnen och satt relativt stilla innomhus hela dagen. Ute regnade det, sa huset blev aldrig varmt. 12 grader fick jag sta ut med. Daniel tyckte att det var skont att det antligen borjade bli varmare, sa han gick i t-shirt! Jag oste pa mig alla klader jag hade, och da vi for till Lanceston med barnen pa kvallen kopte jag mer varma klader. Jag langtar till sommaren!!

Igar var jag inne pa banken och fixade ett bankkonto som dom kan fora over lonen pa. Om jag har riktigt tur slipper jag skatta helt!
Idag jobbade jag forsta dagen. Det gick bra, men ar inte lika kul som pa skogforsk. Vi packade plant fran sma plott-krukor. Tempo, tempo, tempo hela dagen. Allt sker pa lopande band. Alla ger garnet, for ju mer man jobbar desto mer far man i lon. Man har sin grunlon och da gruppen gjort ett visst antal lador far dom extra lon att fordela. Det gick lite segt for mig i borjan, men tillslut fick jag upp ett riktigt bra tempo. Jag gjorde nastan lika mycket som dom andra. Kandes skont! Vi star under tak, sa vi drabbas inte heller av regnet som kommer allt som ofta. Vi kommer inte heller att branna oss i sommarsolen.

Jag borjar vanja mig vid dialekten, bonn-australiensiska. En av personerna ar dock utvecklingsstord pa nagot satt, jattetrevlig och glad, men jag har jattesvart att forsta honom. Jag pratar dock mest med en kvinna som hjalpte mig och visade allt. Hon ar jattetrevlig och har talamod med min engelska. Jag lar mig massor och skriver upp de flesta ord som jag "saknar" pa ett papper, sa ska jag lara mig dom.

Idag for jag ut pa en springtur efter jobbet. Anna visade mig en 3 km runda in i skogen dar man springer pa en stig. Det ar sa otroligt vackert, ja ska ta med mig kameran nasta gang sa kan jag visa lite bilder! Nu sprang jag inte i regnskogen, utan i den "vanliga" skogen. Det kandes dock som att springa i djungeln! Man springer i en skog av gigantiska ormbunkstrad och gamla och flera meter tjocka eukalyptustrad. Runtomkring en springen kaniner, wallabys och bland traden flyger papegojor och alla mojliga faglar. Har blir det inga problem for mig att halla formen, jag skulle kunna flytta ut dit!

Ett pluss till ar Anna och Tonys underbara mat. Jag kunde inte halla mig ifran min vana att ata havregrynsgrot till frukost. Jumsy! Till lunch ater man mackor, men hittar jag nagra matrester i kylen tar jag dom. Idag till middag at vi Annas pumpasoppa och nybakt brod. Jattegott efter min springrunda! Eftersom dom ar vegitarianer och barnen ater kott sa har jag ofta tva ratter att valja mellan. Vanligtvis tar jag av bada!

Nagondag ska jag ta med mig kameran och fota lite mer. Idag gick jag en svang med Molly (hunden) och knappte nagra bilder innan det blev morkt.

Har ar Anna hos sin hast och borstar den. Den ar alldeles kopparbrun och jattevacker!
Citrontradens grenar ar tyngda av stora, fina citroner.

Har ser vi Molly framfor huset. Det stora traden star i en "rondell" pa deras uppfart. Bakom den ligger huset gomt bland rosenbuskarna.
Utsikten fran mitt fonster. Jag kan ju inte klaga! Det vita som sticker fram ar ridbanan.

Jag lovar att mer bilder kommer inom kort. Det har dock regnat sa mycket att jag inte vagat ta fram kameran an!

Inga kommentarer: