Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, februari 08, 2010

Ekonomistuder a la cosmo

Ekonomiträsket framför oss. I korridoren beslutade vi oss för att ta tag i våra studier och ha en seriös pluggkväll, något som vi var mycket effektiva med de första kurserna. Trevligt och lärorikt på samma gång.
Det börjar med att vi, lite hänsynslöst, kör bort stackars Daniel som sitter och äter middag framför den gemensamma TV:n. Klickar av TVn och börjar helt sonika plugga.
"Men?!...", säger han.
"Du har ju en TV på ditt rum...!" får han som svar. (skratt)

Vi går igenom anteckningar och duggan vi gjorde för någon vecka sedan.
Snart vandrar det in en cosmopolitan från mitt rum, tätt följt av ELLE. Snart har pluggkvällen blivit till högläsning. "Nio otippade saker som män älskar". Med spänning betar vi av nr 1, 2, 3.. och kommer in i en diskussion.
Framkommet från sena lördagen, då en person anonym pratar i telefon med sin bortresta pojkvän. Småfull och på bra humör: "Hade jag varit singel så hade alla killar i baren varit liggbara". Vi tolkar det som bra standard på jägmästare...
Ska vi fortsätta, säger Greger.
Javist, vad är nästa punkt..jag och Elin tittar med spänning mot cosmo. Jaha, jaja...han menade duggan.
Kvällen går mot negerbollar (chokladbollar..). Trevligt.
Men hallå, ekonomi är väl fler saker än pengar i skogen och i banken. Ränta hit. Ränta dit. Låt killarna sköta det, och träffa sedan rätt man på lördagskvällen (dvs. en rik, trevlig, händig och snygg herre) så kan ju ekonomin vara fixad. Därför bör man studera cosmo grundligt. Hehe. Alla bortförklaringar är bra bortförklaringar för att slippa plugga, var det väll...

Pluggkvällen går vidare. Studerar nu ELLE...
Negerbollarna tar slut. Den gemensamma pluggkvällen avslutas. Fortsatta studier inne på mitt rum, och då inte mikroekonomi. Mer åt lördagsekonomihållet.

Jag gillar förresten den härliga mixen av tidningar som jag prenumererar på. Under det senaste året har jag haft omgångar av:
Jakt, ELLE, Utemagasinet och Runners World.
Jakt och Elle känns kanske som de tidingar som befinner sig längst ifrån varandra på tidningshyllan. Idag läste jag dem båda lite samtidigt, och fick värdens idé. Tänkte jakt som jakt, det står ju på sätt och vis om jakt i båda tidningarna, bara lite olika former av jakt och vilt. Hundar är som känt mycket bra på att snabbt och effektivt döma en människa. Tänk dig att man har en trädskällare/tryffelhund som man dresserar så att den blir mer lämpad för krogbesök!

Inga kommentarer: