Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, februari 22, 2010

Pölsa

Har du läst Torgny Lindgrens bok pölsan?
Det har jag och den var mycket bra. Jag kan nog räkna mig som ett Lindgren-fan, men pölsan tillhör nog en av favoriterna. Den härliga stämningen han bygger upp med hjälp av några av Norrlands inlands invånare. Byarna som jag själv rest genom. Lanskapet som jag föreställer mig. Och så pölsan. Han fick mig att lockas till allt, utom just denna maträtt (läs boken!). Ändå så väckte han ett intresse, en spänning. Jag är inte den som är rädd för att smaka nya rätter. På gott och ont. Idag ansåg jag att det gått tillräckligt många månader från det att jag läst sista sidan ur "pölsan" och vågade mig på denna mystiska rätt. Dock så ställde jag mig inte, som en riktig husa hade gjort, och tillagade min egna pölsa. En färdig-korv fick det bli från ICA Mariehem. När jag ändå var i farten för nya sensationer köpte jag med mig ett paket pulvermos (har aldrig hållit i något sådant förut, men att laga mos för en person är inte allt för hajpt).

Pulvermoset tillagades, och oj vad lätt det var! Ägget och pölsan stektes och de inlagda rödbetorna lades upp på tallriken. Måltiden var snart redo att intas, med spänning.
Sensation! Pulvermoset var ätligt, ägget lagom rinnigt och pölsan..ja, den var himmelsk!
Blodpuddingstisdagar och ärtsoppstorsdagar finns redan. Nu ska jag införa pölsmåndagar också.
Länge leve husmanskosten!

Inga kommentarer: