Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, februari 01, 2010

Måndagsglädje, överpriser i affären, glass i stora lass och skidor (såklart)

Ännu en dag har bara försvunnit och räknas nu till historia. Väckarklockan ringde nyss, och snart ska man återvända till bädden. Tiden går på tok för fort!
Måndag morgon, och jag vaknar med ett leende. Första föreläsningen jag går på, på två veckors tid. Resande och självstudier är orsaken. Sören Wibe stod för dagens informationsspridning. För första gången denna kurs kunde jag träda ut ur salen med ett stort leende och notera det att allt han sagt har fastnat både på anteckningsblock och i huvudet. Tydlig, lugnt och genomtänkt samt med tydliga exempel. Underbart!
Kort information om norra sverigeresan, och så roligt det verkar! Enda nackdelen är ett kort sommarlov, det vill säga mindre tid att jobba in pengar.

Vi fyra JVFare från klassen plannerade och började laga mat för morgondagens styrelsemiddag. Trerätters ska vi bjuda på, finfint ska det vara. Renytterfilé som dom så fint vill kalla det i affären, för nära 450 kr kilot!! Och till blir det jordärtskocksmos. 20 kronor för några få kockor, och här behövdes det massor! Till det rårörda lingon, och det kostade det också. Folk kan då ta betalt för sig! Sedan hjortronparfiat till efterätt. Hjortronpriset vill jag inte ens tala om!! Tokigt tokigt! Och sådant äter en annan till vardags så det sprutar ut genom öronen...

Kommer hem vid 7 och beger mig ut i skidspåret. Med värmeväxlare och de klassiska under pjäxorna. Fy, katten en sån kratta jag e på det! Stapplar runt i spåret, diagonalar alldeles för mycket och ser allmänt heltokig ut! Dessutom kör ju flera om mig. Fan vad förnedrande. Ja, nästan så jag tycker det är tur en inte åkte i söndags...
Däremot var jag glad ändå, för knäet kändes knappt alls.

Hem och laddar massa blodpudding (med dessa mängder borde jag ju snart vara magnetisk). Sedan träder min köksliga iver fram. Då en annan skulle gått och sussat, fick jag för mig att jag skulle göra glass -i stora lass. Sjukt gott blev det nog. Bara det inte fryser till en isklump som inte går att ta av. Glassen smaksatte jag smält mörk choklad, lite rivet apelsinskal, en skvätt whisky (famous grouse) och fint hackade after eight. Mumma!

Klockan är nu 23. Dax att ta tag i studierna, eller...nä, dagens kapitel har jag faktiskt varit duktig och läst redan för någon vecka sedan. Nu ska en sova. Vaknar jag på rätt sida imorgon tar jag en springtur innan plugget. Fast det ska nämnas att mina morgnar är som min heliga vara-sjukt-lat-stund, så tja, det får bli vad det blir. Sovmorgon är inte heller helt fel...

Inga kommentarer: