Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


fredag, februari 26, 2010

Underbara, underbara, underbara värd! Just nu sitter jag hemma i stugan i Ammarnäs, blickar ut över snötäckta fjäll. Med en kall öl i handen, popcorn på bordet och en kropp som är fullständigt utpumpad efter en underbar dag på skidor. Solen skiner. Bastun är snart lagom varm och därefter väntar gott älgkött med pären och ett glas rött.
Dire Straits med "Sultans of swing" i högtalarna. Livet är så underbart, och jag är mer än lycklig! Nyper mig i armen för att se så att det inte är en dröm.
Den grå betongväggen framför mig. Lätt snöfall. En hög med böcker som borde läsas. Ben som kliar för att de vill ut och åka skidor, om än inte på ett fjäll, men på ett elljusspår. Fiskpinnar och pulvermos med spenat och en klick fettfri majonäs (otroligt vad värdelöst det var, smakar ingenting!) till middag. Nu en kopp kaffe. Dire Straits med "Sultans of swing" i högtalarna, och fjälltoppen med böcker ska bestigas...

Sjukt vad musik kan förknippas med ett visst ögonblick eller vad man brukar göra då man lyssnar på en viss låt. Just Dire Straits är typisk "ammarnäs-musik" för mig. Sådan som hör till efter en skiddag. Trots att jag nu sitter i en grå betongbunker mitt i stan, så känns livet sådär underbart fantastiskt, bara för att jag spelar rätt låt.

Idag fick jag ett paket med 30 st jägermaisterscarfs. Ja, vad glad jag blev! Göran i 2:an har en sådan scarf och ja, jag erkänner att jag har varit avundsjuk på den! Så vad gör jag, jo jag skriver helt enkelt ett välkomponerat brev till "jägermaister", där jag frågar om de har lust att sponsra med lite snygga scarfs. Företagsamhet lönar sig, och nu sitter jag själv med min flashiga scarf och kan inte släppa blicken från den snygga jägmästaren i spegeln. Hehe..

..och vet du, kära bloggläsare. Ragna börjar ta tag i sina studier! Kursen "trädets biologi och egenskaper" är nämligen hundra fjällresor bättre än floppkursen "skogsekonomi från början (i totalt misslyckad form)". Så pass intressant att jag sitter med boken i ena handen och google i andra för att kunna fördjupa mig i allt för spännande saker. Jag är så peppad!! Ett berg som ska bestigas, men vem har sagt att resan upp till den underbara fjälltoppen måste vara hemsk? Jobbig och svettig kommer den garanterat att vara, men dock så kul man kan ha på vägen!

OBS! Jag har fått frågan om jag var deppig då jag skrev detta inlägget. Svaret är -absolut inte! Förtydligande: Det var snarare så att jag lyssnade på musik som fick en redan mycket lycklig och glad Ragna att bli ännu mer glad och tycka livet är sådär fantastiskt jätteunderbart.
Så, ni som missförstod förra inlägget kan vara lugna! Men att jag längtar sjukt mycket till Ammarnäs stämmer. Nästa helg drar vi ett gäng från klassen upp till fjälls. Då får mitt begär av fjälluft, slalom och trevliga after-skikvällar stillas något. /Ragna

Inga kommentarer: