Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


söndag, november 14, 2010

Gymnasiemässa


Är tillbaks från några trevliga dagar i Göteborg. Det gick riktigt bra på mässan tycker jag. Dom andra SLUarna som var mina kollegor under dessa dagar var jättetrevliga, och vi har mött en del intresserade gymnasieelever. Hanns även med en del mingel studentinformatörer emellan mellan montrarna. Min favoritmonter var nog den där man kunde på en kvarts massage. Dit smet jag på slutet av lördagen, då mässan började gå mot sitt slut. Första tanken på att ligga toppless mitt i mässhallen, men några tusen besökare om dagen kändes inte allt för lockande. Men vad gör man inte för lite massage! ;) Skönt och välbehövt efter tre dagar iförd high-heel ståendes på betonggolv.

I fredags blev jag och mormor bjudna på middag hos Gunnar och Ingegerd, där vi fick färska krabbor och räkor. Mums!!!

Vad som förvånade mig mest var att det faktiskt var få som hört talas om SLU förut. Inte som jag då, som fick följa med mina föräldrar dit ibland och har nog suttit på Hanson och Hammar och druckit välling och lekt bland skulpturerna brevlid trappan så länge jag kan minas..

De flesta mötena lät dock så här:
-Hej, vill du ha SLUs katalog.
-Vadå?
-SLU, Sveriges lantbruksuniversitet..
Avsmak och en grimage vid tanke på lukten av koskit når personen, som skyndar sig att ursäkta sig;
-Eh, nej tack. Det är nog inget för mig.
Hade man tur han man säga;
- Men det är inte bara lantbruk, utan så mycket mer! Vi har bland annat ekonomi-, civilingengör- hortonom-, agronom-, veterinär- och jägmästarutbildning! Allt med en inriktning mot naturvetenskap, men långt bort från kor och åkrar om man så önskar.
Kanske fick man här upp studentens intresse, och fick förklara något program, eller lyssna på intressen och försöka komma på vad som kan passa.

Gladast blev jag då en kille kom fram, som aldrig hade hört talas om SLU förr, och som inte visste vad han ville utbilda sig till. Jag frågade vad han tyckte var kul, och han funderade lite och svarade frågvist "skog", som om jag skulle säga öö, jaha..., och tycka att han var lustig. Istället sken jag sken upp och berättade om skogs- och jägmästare, något som han aldrig hört talas om tidigare.



Inga kommentarer: