Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, november 29, 2010

Vintertältning och kort vandring i Ammarfjällen


Jag och Kim funderade på hur det egentligen är att tälta vintertid. Ingen av oss hade några tidigare erfarenheter från det. Termometern pendlade på mellan 13 och 20 grader kallt under de dagar vi var ute. På fredagsmorgonen begav vi oss upp för Näsberget och slog upp tältet. Vi hade sågat till tältpinnar i trä, som vi grävde ner i snön och på så sätt fick vi upp tältet utan "vanliga" pinnarna som man slår ner i marken. Sedan knatade vi vidare upp på vackra småfjällen och njöt av snön och utsikten. Hoppade från stenar och grävde ner oss i snön.
Att sova i kyla var inte så farligt som jag trott. Sovsäcken i dun höll värmen bra, och mina dunsockar jag hade med mig satte guldkant på tillvaron. Hade även lånat med pappas uppblåsbara liggunderlag, och med ett "vanligt" liggunderlag och lite kläder under sov jag som en prinsessa.
Maten som var färsk; såsom bröd, skinka, korv och mjukost fick vi stoppa innanför kläderna några timmar innan vi skulle äta för att tina upp det någorlunda.
Jag vet att jag är jättedålig på att dricka då jag är ute på tur, speciellt på vintern, så jag hade med min vätskepåse med slang (camelbag) som jag brukar ha i ryggsäcken. Den fyllde vi med varmt vatten och så bar jag den innanför jackorna. Härligt att dels ha en värmepåse mot sig, men också att få ljummet vatten. Även en liten plunta med sprit (T-röd) och brännare till köket fick vi bära innanför kläderna för att kunna tända.
Vi frystorkade sovsäckarna från kondens, och sov gott även andra natten som var bra mycket kallare. Denna natt var det stjärnklart och härligt månljus över fjället. Vackert! Dagens etapp bar av till Tjaskal, där vi tog en snabbfika på bron. Senare på kvällen hejar vi på Osvald som kom körandes på fjället med skotern.
Efter andra natten på fjället packade vi ihop våra grejor och tog oss ner till den varma stugan som väntade på oss i byn och åt frukost, utan att frysa om händer och tår. Underbart!
Efter en lugn dag i byn rullade så bilen mot Ume, med ett kort stopp i fina Aha för kaffeladdning och jättegod blåbärspaj. Mellan Ammarnäs och Sorsele lyssnade vi på Cornelis Vreeswijk och såg en liten grävling som kröp över vägen.

Ännu en underbar tur, småmesig i efterhand, men med tanke på temperaturen är vi rätt så stolta över oss själva att vi tog det försiktigt för en gångs skull.

















Inga kommentarer: