Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


onsdag, december 08, 2010

Bullbak!

Så, nu är tentan skriven och jag kan bara hålla tummarna för att det gick vägen. Jag har dock kommit fram till två saker:
  1. Jag ska börja plugga i tid, och hålla mig påläst genom hela kursen, istället för att börja tentaplugga sista dagarna.
  2. Jag måste göra något åt min tentaångest och mitt sågande av självförtroende dagarna innan tentan.
Igår inledde jag lite julbak. Själv är jag inte så mycket för bullar och kakor, förutom i juletid. Mmm, vad lussekatter och pepparkakor är gott! Jag bakade dels vanliga lussekatter, men så kunde jag inte låta bli att experimentera lite i köket som jag älskar att göra. Och nu ska jag vara ärlig; det blev riktigt lyckat!
Så, jag bjuder på receptet:
ca 15 bullar
  • 25 g jäst för söta degar
  • 75 g smör
  • 2,5 dl mjölk
  • ½ förpackning kesella
  • 1 dl socker
  • 1-2 tsk pepparkakskryddor
  • 0,5 tsk salt
  • 1 dl russin
  • 0,5 dl grovt hackade hasselnötter
  • 8 dl vetemjöl
  • ägg för pensling
  1. Smula ner jästen i en bunke, smält smöret och rör i mjölken och värm till 37 grader. Blanda
  2. Rör i mjölk, kesella, socker, pepparkakskryddor, salt, russin och hasselnötter med degspadet.
  3. Arbeta in mjölet tills degen släpper från kanterna.
  4. Jäs i 30 minuter
  5. Forma till runda små bullar. Låt jäsa ca 30-40 minuter.
  6. Pensla med ägg och grädda i 210 graders ungsvärme ca 10 minuter.



Inga kommentarer: