Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


fredag, december 17, 2010

Rennäringsfrågor

Foto: Magnus Carlsson. taigavision.com

Idag gick vi in på ämnet rennäring och skogsbruk. Och det är väl ingen hemlighet om att jag är mycket fascinerad av just rennäringen och anser att det är av mycket stor vikt att man låter den påverka sättet att sköta skogen.
Känner absolut att detta är en av de saker jag verkligen kan tänka mig att jobba med. Inte helt fel att få den känslan en fredagseftermiddag innan jul! Vore rätt så kul och lärorikt att få hjälpa till vid rensköttseln och följa med på någon renskiljning någon gång under studieperioden. Dels för att få en inblick i hur den går till, dels för att skapa kontakter, dels för att få chans att diskutera kring ämnet.

Som jägmästare har man ju en klar fördel om man har erfarenhet från skogsbruket. Detta brukar ju då bli inventering, plantering och dyl i fält. Men sällan tänks nog tanken att arbeta med näringar som kraftigt påverkar skogsbruket. Detta borde ju vara minst lika nyttigt att prova!
Nu ska jag minsann börja fördjupa mig i ett galet intressant och komplext ämne.

Inga kommentarer: