Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


torsdag, december 30, 2010

Julhelgen

Sådär, nu har jag inte bloggat på ett tag utan haft mysigt med familjen istället. Tänkte snabb-berätta vad jag gjort under julen hittils.

Dagen före dopparedagen. Jag åker hem till Ytterboda. På kvällen tar jag en skogsprommenad på gamla Ostnäsvägen, som inte var uppkörd. Tjugofem grader kallt ute. Pulsade hela vägen ute i skogen med pannalampan som enda ljuskällan. Jag går och njuter över att inte vara mörkrädd alls. Halvägs dit snubblar jag över något som låg i snön. Jag måste erkänna att jag blev lite rädd och skrek till lite då jag såg något som flyger upp och längsmed stigen några metrar och sedan dyker in i skogen. En tjäderhöna som låtit sig gömmas i det isolerande snötäcket. En skogspromenad på totlat 8 km. Skönt!

Själva julafton började med grötfrukost. Senare kom Moa, Johan, Linn och lille Alfred som måste vara en av de gladaste och härligaste lilla busiga tvååring jag träffat! Vi käkade julbord hemma i Ytterboda och hade det riktigt mysigt.
Roger har flyttat in, och nu i jul var första gången jag sett hur det ser ut. Jättevackert! På det en sprakande öppen spis i matsalen och en kakelugn i vardagsrummet som tappert fick kämpa för att hålla värme i huset i det kalla vintervädret. Den täta, fina granen stoltserade i all sin prakt i vardagsrummet. Det hela skapade en underbar julstämning som jag inte riktigt kännt de senaste åren.
Efter julbordet far jag ut på en långpromenad till Ostnäs igen, denna gången på den plogade vägen, vilket gick rätt så mycket enklare!
På kvällen öppnar vi paket, och jag fick massor av jättefina saker. Bland annat en bivackspade, presentkort på intersport, en fin ring som gammelmormor haft, en tvål som luktade jättegott, ett par stickade strumpor, en parfym (Cristina Aguileras) och ett skidfodral.

På juldagen far jag ut med löparskorna och springer till Sävar och tillbaks. En runda på ca 16 km. Temperaturen hade stigit till -15, vilket var lite skönare, men fortfarande kallt!
Moa kom förbi och senare på kvällen äter vi kalkonmiddag och sedan spelar vi alla Alias. Jag och Roger vann!

Julen kan sammanfattas som jättebra och jättemysig. Något av det bästa är just den där mysiga trevliga stämningen hemma, då alla bara myser tillsammans. Ex. spelkväll. Det har jag verkligen saknat tidigare innan mamma och pappa skilde sig. Vi har ju haft kvällar med familjen där tanken var att det skulle bli mysigt och trevligt, men även ett barn känner av då stämningen inte är bra. Tror nästan det var bästa julklappen av alla; att alla var så glada och lyckliga tillsammans!

Inga kommentarer: