Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


onsdag, februari 02, 2011

Svensk byråkrati i ett nötskal. Då var jag utan min cykel, igen!

Idag var den en vecka sedan någon snodde min cykel.
Historian som slutade så fantastiskt lyckligt att jag otroligt nog fick tillbaks den.
Jag tyckte att det hela var obehaglig och har gått och funderat på det under en veckas tid nu.
Äntligen känner jag att jag börjat släppa det.
Jag ska vara superduperduktig, och ringa till polisen och säga att en cykelstöld blivit uppklarad, kan ju vara trevligt för statistiken, tänkte jag.

Så, idag blev jag återigen av med min cykel.
Två trevliga konstaplar kommer hem till mig och jag berättar precis vad som hänt. Kvitton, ramnummer och allt stämde, men för att någon nöt (förlåt språket, men jag är lite besviken!) sköter byråkratin så krävs det att polisen tar cykeln i beslag och gör en brottsutredning. Om ca en månad kommer jag få veta om jag kommer få tillbaks min cykel, eller om jag typ är en kriminell galning och inte få tillbaks min cykel!

Papperen var i sin ordning, men jag kunde ju tydligen lika gärna ha fuskat till mig dom eller fått dom på ett icke giltigt sätt.
Jag har ju massor av bilder med mig och cykeln på olika äventyr.
Jag har hela min stora klass som ögonvittnen på att jag brukar cykla med just denna, och massor av foton därifrån. Jag har ju till och med varit ute och cyklat med en polis!

Dessutom så går hela kalaset, med hittelön och nytt lås, på dryga tusenlappen. Fantastiskt, fantastiskt. Och samtidigt står jag och väljer de billigaste havregrynen i affären för att hålla ekonomin nere som student...

Om det nu blir så att dom faktiskt kommer på att jag är rätt så laglydig av mig, så tycker jag att det har varit riktigt tråkigt att vara utan min cykel denna tid. Får jag då ersättning för att dom beslagtagit min egendom utan att jag begått något brott?

Ååå, jag tycker faktiskt att det här är jättejobbigt!

Inga kommentarer: