Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, februari 07, 2011

Svalbard, svalbard, svalbard. Jag kan inte säppa tanken! En jägmästarstudent bör se till att jobba innom branchen på sommaren, så att man får lite arbetslivserfarenhet. Därför söker jag sommarjobb på ett ställe där det inte finns ett enda träd, utan 450 meters permafost och fler isbjörnar än männsikor...

Min dröm som jag inte kan släppa. Vilket underbart landskap som jag bara måste ha fått möjlighet att uppleva.
I oktober började jag leka dektektiv och höra mig runt. Mail efter mail efter mail. Hör med den, hör med den, hör med den. Kanske... jag hade faktiskt nästan gett upp hoppet. En 7:e sommar i skogsbranchen började hägra.

Men, nu verkar det närma sig något! Jag har kontakt med en trevlig kvinna på UNIS (universitetet på Svalbard) och går allt enligt planen så kommer jag jobba som fälltassistent med en biolog som studerar de arktiska blommorna. Eftersom jag hela mitt liv tyckt att arktiska blommor (dvs i fjällen) är extra intressant så känns det "dubbelkul", eftersom jag nu verkar få chansen att lära mig ännu mer!

3000 isbörnar. 2500 människor.
Det här kommer bli grymt! :D

Det hela firades med en skidtur på Nydala. Tänkte mig en lugn mils åkning, eftersom jag kände mig trött sedan helgens festande. Sedan hem och käka middag eftersom det kurrade lite i magen.
Motivationen försvann dock helt efter första kilometern. Och då menar jag motivationen att avrunda passet och gå hem. Tre mil senare stapplar jag mig dock trött, hungrig och glad mot lägenheten igen.

Inga kommentarer: