Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, april 25, 2011

Okej, jag har fått en irriterad kommentar på mitt inlägg "aigerttur". Jag känner att jag måste förtydliga vad jag sade, för att undvika missförstånd..
Nr 1. Jag älskar att köra skoter, trotts att jag kan åka skidor!!

Jag vet att det är skoterförarna som huvudsakligen finansierar lederna och jag har verkligen ingening emot dessa. Faktum är att trotts att jag gillar skidåkning så kör jag själv skoter. Dock så gillar jag lugnet i Marsivagge mer än att bli omkörd av en massa skotrar, ungefär som vem som helst hellre hade cyklat på en mysig landsväg än mitt ute på E4an, trots att det är bilarna som gör möjligheten att dra en väg. Inte konstigt alls! Inlägget var mer ett konstaterande att det faktiskt var otroligt, otroligt mycket skotrar just eftersom det var en av de få lederna som faktiskt gick att köra på.

Nu kör jag så pass mycket skoter att jag vet hur körningen påverkar ledstandarden... Ja, ligg och smågasa (=puckelpist!) eller sladda runt och leden är mycket snart helt förstörd och även andra skoteråkare svär! (hade du sett hur en del körde denna dagen hade du helt klart förstått!). Tänk om man dessa få kilometrarna på väg upp hade kört rakt fram i ständigt tempo, för att sedan leka allt vad man kan på fjället.

Jag betalar ledavgiften, precis som alla andra skoteråkare och skidåkare förhoppningsvis gör och bidrar därför minst lika mycket som en annan skoteråkare.

Därremot så behöver man inte rida islandshästar för att en sommarled ska bli gångbar. Jag själv älskar att rida islandshäst på fjället, men har också observerat att det sliter otroligt på lederna som blir svårgångna. Därför brukar kraftigt använda ridstigar ibland ligga några metrar ifrån leden.

Inga kommentarer: