Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


torsdag, april 14, 2011

Vilken är din favoritlåt?

Om du funderar till lite extra, vilken är din favoritlåt och varför just denna?
Är det för att den bara är otroligt bra, eller är den förknippad med ett underbart minne, eller kanske lite bådadelarna?

För mig är musik A och O i livet. Jag själv är inte någon musikalisk begåvning, men stornjuter ändå av en bra låt.

Min favoritlåt är Dire Straits -Sultans of swing. För det första är det utan tvekan ett musikaliskt mästerverk. Vilket gittarspel! Dessutom så underbar röst. Jag smälter!!
För det andra så är låten förknippad med ett bra minne, egentligen inget märkvärdigt, men det får mig på bra humör. Familjen hade för många år sedan på en regnig höstdag varit ute på björkfjället i Ammarnäs. Hela veckan hade varit mulen. Fjällen var röd och gul och underbart vacker. Fisk luft med hög fuktighet. Myser i halvsvettiga regnkläder. Kommer in i den varma stugan och startar genast bastun. Poppar popcorn och sätter på Dire Straitsskivan på hög volym. Det är nog första gången jag riktigt lyssnat till skivan och jag kände lycka från försa gången. Skivan blev kvar uppe i stugan och har spelats om och om igen efter denna dagen. Så för mig betyder denna låt väldigt mycket Ammarnäs, mitt favortiställe på jorden.
Så, kan man bli annat än lycklig!?

Inga kommentarer: