Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


fredag, augusti 12, 2011

Deltaneset and Janusfjellet

Ahti ville jættegærna få chansen att ta sig till Janusfjellet någon gång under sommaren och før deta behøver man transporteras øver vatten ca 5 km enkel væg innn man kan børja med vandringen. Så på tisdagskvællen skickar vi lite skæmt-sms och helt pløtsligt har vi bestæmt att vi ska utføra expeditionen.
Sagt och gjort. På onsdagen packar vi in oss i kajakerna och børjar paddla ivæg. Snæll motvind och det tar oss ca 1,5 timmar att nå andra sidan.
Sedan packar vi på oss ryggsæckar, bøssa och signalpistol och knatar upp genom dalen som børjat bli underbart orange. Vackert, vackert, vackert!!
Vi kommer fram till Deltaneset och stugan vi ska bo i vid 10-tiden på kvællen, lagar middag, chillar, øverraskar folket dær med att bjuda på en Gin and tonic innan vi somnar.
Dagen efter vaknar vi med stark vind och snøtæckta fjæll och væxelvis kraftigt snøfall. Vi træffas geologerna som campat uppe i berget i snart två veckor och jobbar med att græva fram dinosaurier. Rena rama jurasic parc dær uppe kan jag meddela! Ben och fossiler øverallt. Sjukt hæftigt! Massor av tredimentionella fossiler. Fossiler av træd, dær man fortfarande kan urskilja kærlen i veden. ojoj, jag var i sjunde himmelen. Vi går runt och letar fossiler och vinden tilltar då vi når toppen. Snart blæstrar hagel våra ansikten och vi beslutar oss før att gå ner.
tar lunch och børjar sedan vandra hem. Jag kænner mig trøtt, ryggsæcken gør ont och jag børjar hata geværet som bara ær ivægen. Går, går och går. Pauser hela tiden før att stræcka ut. Ahti var minst lika trøtt som jag. Når væggen upp från Carolinedalen, klættrar upp och får njuta av en 4 km lång nedførsbackedalgång innan vi hoppar ner i kajakerna. Det blåser rakt motvind, stort svell och stora vågor. Jag blir næstan lite sjæsjuk i kajaken, æven om det kændes stabilt och tryggt att paddla. Det enda var att vinden gjorde att det tog dubbelt så lång tid. tre timmar senare lægger vi oss utslagna på stranden utanfør segelføreningen. Klockan ær tre på natten. Jag skickar SMS att vi har kommit hem och att de inte ska ringa sysselman. Sedan går jag hem och lægger mig.
Under turen har jag samlat ihop prov från poppies från fyra olika stællen och kænner mig nøjd med det. Hoppas Lorna blir glad før min øveraskning!
Sjukt fin tur, men tusan så trøtt jag var i slutet!













Inga kommentarer: