Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


fredag, augusti 05, 2011

Fieldwork in Ny Ålesund

Inte grymmt. Inte coolt.

Magiskt!


Jag och Lorna fløg norrut till Ny Ålesund, værldens mest nordligt belægna permanenta bosættning. Omgivet av många enorma glaciærer, fantastiska berg och vackert hav. En stor och mæktig natur som får mænniskan att kænna sig liten. Små resor, korta øgonblick, som kan få en person att reflektera och væxa personligt.


Ett evigt lugn.

Ett vackert paradis.

Oførglømligt!





Så æntligen har dimman som tæckt longyearbyen børjat lætta och det lilla propellerplanet tillåts att starta. Vi lastar planet och en traktor drar ut det på startbanan.



De två piloterna som ska flyga oss dit gør klart før start.






Utsikten från cocpit. Icket att klaga på! Att kryssa fram i dalgångarna mellan de spetsiga tipparna, øver till synes ændløsa glaciærer var en underbar upplevelse som jag aldrig kommer glømma! Vi var som en stor ørn som svævade fram øver landskapet.




Framme i Ny Ålesund gør vi oss klara før att genast starta med arbetet.




Beach 2011. Sååå snygg i min survival suit då vi dånar flyger fram med Zodiaken i 40 knop. Jag kan lova att man inte hade velat vara utan tokvarma klæder, då temperaturen var kring 1 grad, nollgradigt vatten som stænker upp och fartvinden piskandes.

Lasar av allt på land och gør oss klar før att børja jobba.






På Kvadehuken, dær vi børjar samla Poppys, ær det økenlandskap. Sten, sten, sten och ben.




Grymm utsikt!




Så lik "frenshmans cap" på Tasmanien!






Øken! Næstan så jag førvæntar mig se cowboys komma ridandes. Kylan påminner mig dock stændigt om att det ær arktisk øken, och inte tempererad øken som jag befinner mig i.














Dalgångar liknande Grand Canyon.




Stor labb, arctic jæger. Dessa fåglar førsvarar verkligen sitt bo, men på ett klokare sætt æn tærnorna. Først aggerar de skadade. Føljer man bara efter dom så leds man bort från boet och slipper undan. Ignorerar man dom och støvlar rakt fram så attackerar dom. En så stor fågel vill man verkligen inte ha flygande mot sig kan jag lova!



















I ena ån var vattnet klart som kristall. I den andra ær det røtt som blod












Ny Ålesund





Værldens nordligaste postkontor





Segelbåtar och stora kryssningsfartyg møts på havet.












Jag njuter!!




















Stora stenar som de smæltande glaciærerna læmnar efter sig.

















På blomsterhalvøya finns resterna av britternas kolverksamhet på svalbard, detta kallades før London.









Camp Mansfield




Lorna letar efter de små grøna bladen som gømmer sig bland stenarna.









Øken, øken och øken, men mellan stenarna gømmer det sig massor med vackra små blommor som kæmpar emot det hårda och tuffa arktiska økenklimatet.



Samling och mærkning av proverna.





Min arbetsuppgift var fræmst att leta Poppys samt att vara isbjørnsvakt.

















Lorna stoppar turistbåten!





Fantastiska formationer av permafrosten, ca 1,5 m i diameter. Perfekt som ryggstød vid kafferasten!

















En vandrares trøtta ben. 3,9 mil på en och en halv dag med gevær och tung ryggsæck børjar kænnas.






Tre kroner; Nora, Dana och Svea








En å med vatten røtt som blod




Gæss




Många fjællrævar har av någon mystisk anledning døtt aldeles nyligen kring Ny Ålesund, om det ær av sjukdom eller svælt vet man inte æn. Detta resluterar i vilket fall att fågelungarna øverlever i større mæng, och gæss fans det mycket gott om!






Roald Amundsen i egen høg person




Det var denna docka som luftskeppet Norge seglade ivæg från. Trappan till Nordpolen.





Ny Ålesund från skyn











På væg hem från jobbet... ordagrant så befinner jag mig som svævandes på moln uppe i himmelen!









Isfjorden