Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


fredag, augusti 19, 2011

Å, det kænns jobbigt att det ær sista dagen nu. Rummet ær urstædat och nu återstår bara att ta det lugnt och sæga hejdå. Ikvæll ska jag på renmiddag och sedan blir det friday gathering. Kommer stanna uppe tills flyget går 4:50.
Bilden, jag som ligger och solar i bikini på en strand. Jepp, en dag i arktis! Not too bad. Senare på kvællen tog jag hand om torsdagspaddlingen och ledde gruppen på 7 personer runt i ett supersoligt Adventfjorden. Eftersom det var så varmt så hade jag bara shortsen under torrdræckten. Funkar bra då man kajakar och kænner sig sæker på sjøn.
Kommer i land och Japp plockar upp mig med segelbåten. Det var grymm vind och vi fløg fram, red på vågorna och læt vatnet duscha oss i ansiktena då vi seglade mot vågorna. Det var helt obeskrivligt underbart och gick obeskrivligt fort. Adrenalin upp øver øronen. Men man blir ju kall efter ett tag. Japp avsløjar att också bara har shorts under torrdræckten. Inte en kapsejsningsdag med andra ord. Då jag satt och hade hand om roder och storseglet var jag lite før seg en gång då det kom en lucka i vinden. Jag han inte dra in storseglet tillræckligt och båten lutade så øver hastigt åt vår healingsida, dær vi hængde ut allt vad vi kunde. Stropparna dær bak som man færster føtterna med, ær rætt så løsa och jag hænde bara med tårna før att få så mycket vikt ur båten som møjligt. Inte så førvånande åker min bak ner i vattnet, jag kæmpar ett tag før att komma upp, får in vatten i torrdræckten och trillar sedan av. Smash ner i det iskalla vattnet. Dessutom råkar jag styra så galet med rodret i mitt fall att hela båten kapsejsar.
Dær ligger vi, iskalla i vattnet med båten upp och ner. En rolig situation om man har tillræckligt med klæder på sig. En sjukt kall situation om man inte har det. Jag stæller mig på skæddan och vippar øver båten, men ær før seg att hoppa tillbaks och det flippar øver på andra sidan istællet. Eftersom vi inser att vi fort blir kalla och inte har allt før många førsøk på oss får Japp gøra næsta førsøk medan jag håller i fronten som ett ankare. Båten kommer upp och jag ska sedan i. Ær dock så kall om benen att det slutar med att Japp får dra mig upp som en valross, strandad i vattnet. Brrr, kallt kallt kallt!!! Vi flyger med båten øver fjorden och in i land, dær några sitter och myser framfør en eld. Jag kastar av mig mina dyngebløta klæder och værmer mig. fasen, att jag inte fattat ænnu att man verklgien ska ta det kalla vattnet på allvar.
Efter en kopp te ær det riktigt trevligt igen och vi sitter ett par timmar och njuter av den ljusa natten och solen som værmer. Underbart, underbart, underbart!

1 kommentar:

Lars sa...

Tjabba Ragna,

Har Du funderat på att bli författare?

Du skriver med en sån inlevelse att man nästan känner att man är där!

Alltid en vitamininjektion att läsa din blogg!

/ Lars