Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


tisdag, augusti 30, 2011

Glaciärer på Svalbard

Nu när du varit på Svalbard och sett glacier..såg du dom smälta?

Svaret på frågan, som jag fått många gånger, är -ja. Jag såg dom smälta. Det var sommar hela tiden jag var där...

Men jag förstår frågan: "om glaciärerna smälter långsiktigt sett, på grund av ett varmare klimat". Så, nu berättar jag lite kortfattat om jag jag lärt mig under sommaren. Källor är blandad vetenskaplig litteratur, samt turistnformation och personer jag pratat med.

Kring 60% av Svalbard är täckt av snö året om.
Västra sidan av svalbard är uppvärmt av golfströmmen och varma vindar från söder, medan östsidan får kalla strömmar och vindar från nordpolen. Detta gör att klimatet skiljer sig mer mellan väst och öst, än nord och sydspetts.

Jag var på den västliga, varma sidan.
Här är det mycket nederbördsfattigt, kring 200-400 mm per år. Det mesta av nederbörden faller under vintermånaderna som snö. Snötäcket blir dock sällan mer än 20-30 cm (om den inte drevar ihop till djupa drivor försåss). Här ser man tydligt at glaciärerna krymper från år till år. Såg några skrämmande foton på detta.

På östra sidan uppskattas nederbörden till minst 1000 mm per år, största delen även här i snö. Detta resulterar i att glaciärerna till och med växer, trotts växtuseffekten!

Att glaciäernas form ändras från år till år är högst naturligt. En glaciär kalvar, även i växtande stadium, eftersom en glacär måste röra sig för att få kallas just glacär. Faktiskt kan det röra sig om upp till 8 meter per dag. Så, nästa gång du ser en stor skrämmande bild på aftonbladets förstasida, där den vacka glaciären faller i bitar ut i havet och lämnar en blå isväg efter sig, så är det helt naturligt förlopp. Trots att rubriken skriker om växhuseffekt och vår fina planet som går under. Även om ett träd avverkas så innebär inte detta att skogarna försvinner. Man måste ju såklart se på tillväxten. Däremot används en kalvande glaciär ofta som symbol (liksom det fallande trädet) för en förändring.

Och jag kan återigen berätta, att se och höra en enorm glaciär kalva ut i havet är något av det mäktigaste som finns.

Inga kommentarer: