Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, augusti 08, 2011

Lorna har åkt ivæg på cruise och blir borta hela veckan, så nu ær det jag som har hand om fæltarbetet igen. Førmiddagen ægnas åt plannering før veckan.
Enligt UNISregler så får man inte vara sjælv ute på fjællet. Bra ide, sækerhetsmæssigt och socialt, men sååå irriterande att organisera ihop allt och ibland kænns det bara besværligt. En arbetsvecka då folk har sitt jobb att stå mig och kanske inte kan dricka kaffe på en fjælltopp med mig. Så, nu ær jag fast på kontoret tills vidare. Ska bara någon kilometer utanfør byn idag och utføra ett arbete som tar 30 minuter + cykling, sedan upp på en fjællsluttning i nærheten som ær mycket vælbesøkt, så det kænns mycket fjolligt och lite overkill. Har sællskap på resten av veckans turer, men måndagens jobb hade lite kort varsel.

Funderar på att inte ta det som jobb, utan som en vanlig hike och "råka" snubbla øver lite poppies som jag bara måååste rækna, før att det var så spænnande att veta hur många det var.
Om det nyligen kommit in isbjørnsrapport, eller varnas før dåligt væder ær ju saken en annan. Har dock varken hørt något om vare sig små nallebjørnar eller vindbyar på ingång.

Læste på Sysselmannens hemsida om isbjørnsattacken hæromdagen, dær en ungdom omkom och fyra personer blev alvarligt skadade. Sækerhetsreglerna dær var skræmmande låga och det verkar mest ha rått panik och kaos då dom upptæckte att det faktiskt finns isbjørnar och att en hungig isbjørn vill kunna mætta sin mage. Trappviren fungerade inte och trots den stora gruppen hade de varken isbjørnsvakt eller hund utanfør tæltet. Bjørnen upptæcktes først halvægs in i tæltet. De hade med sig ett mycket gammalt gevær och två små signalpennor, och de lyckades inte få något utav dere att fungera utan att gøra ett flertal førsøk. Under tiden som det rådde kaos i lægret hann bjørnen gå bærsækargång bland tælten. Tydligt tecken på att isbjørnsfaran verkligen ska tas på allvar, æven om nallarna ær søta på foto...

Ær man førberedd, har utrustning som ær vælskøtt och fungerar och som man vet hur man ska hantera, så kænns det dock sækert och trygt att vistas ute i Svalbards vackra natur. Hade de haft bjørnvakt eller en hund och en flairgun, hade både bjørnen och pojkens liv kunnat bli ræddat.

På sætt och vis kænns det tryggt att jobba før de som har høgst sækerhetstænk av alla føretag hær, æven om jag idag kænner mig lite irriterad.
Nu tar jag en dag ledigt och det bær av ut på fjællet før en liten vandring. Kanske råkar jag snubbla øver några blommor...

1 kommentar:

Nibe91 sa...

Hej!

Snart blir det Svalbard även för min del. Vad gör du där uppe, tjänar du bra och hur länge stannar du?

/Nisse