Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


fredag, augusti 12, 2011

Sjukt att det ær fredag, igen! Tiden går så fort, så fort!

Vilken otrolig vecka, denna med. jag ska vara ærlig och sæga att jag ær helt slutkørd! Vad jag lyckats åstakomma idag ær storputtsning av gevær och pistol, samt packat upp fæltutrustning och prover jag hade med på vandringen.

Ahti och jag har kollat på fossiler från Hopen och vår vandring før att førsøka artbestæmma vad vi hittat. Såklart intresserade trædfossilerna mig næstan lite mer æn sjælvaste dinosaurieskeletten, æven om det också var kul att se.

Fossilerna av træ (wood) ær helt klart barrtræd, sett på årsringarna. Sjukt hæftigt att man fortfarande kan se hela vedens struktur, men kærl och allt! Till och med færgskillnader i årsringarna. Ett kilo stenved i ryggsæcken!
Från Hopen hade Ahti en stor stensamling med barrtræd. Man kunde fortfarnde se rester av barkstruktur, samt till och med fæstena från barren. Allt var så fint bevarat från jurasictiden att det likagærna hade kunnat vara igår, næstan.

Jag får æntligen se mina kæra træd och inser hur mycket jag ælskar skog och vedlæra. Isbjørnar, permafrost och glaciæer i all æra. Men ingenting går upp emot en fin, tæt gran, prima fura eller en krokig fjællbjørk. Ælskade træd!

Jag fick tipps på en jættetrevlig hemsida, som jag verkligen måste dela med mig av:
http://www.conifers.org/index.php


Krama en grøn skønhet før mig, sjælv får jag tåla mig en vecka till!

Inga kommentarer: