Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, augusti 29, 2011

Utmaning som klär

Så underbart, jag har flyttat in i lägenheten igen. Lådorna är upppackade. En låda till Myrorna, en säck till soptunnan och en säck till klädbytardagen som jag, mamma och Elsa ska ha.

Jag inser att jag har på tok för mycket saker. Kläder så det räcker och blir över, och många som jag gillar men som jag inte använder för att jag har så mycket annat (samtidigt som barnen i Afrika svälter och växthuseffekten fortsätter att öka).
Så, nu har jag antagit en utmaning, inspirerad av Jessica. Jag ska inte (vid annat än motiverade behov) köpa några nya kläder förrän jul. Med motiverade behov kan ges som exempel att det är hål i alla sockar, slitit ut alla jeans eller dyl. Att gå och köpa second hand är ok i viss mängd, men ska försökas undvikas. Jag kommer garanterat slippa gå naken dessa månader, jag kommer inte se ut som en allt för omodern slas-has, jag kommer att undvika att bidra till det köp-och-släng samhälle vi lever i och jag kommer få massor med pengar över! Pengar jag kan resa massor för, eller på annat sätt ha kul! Om jag kan fara på en underbar och utvecklande resa, så tar jag gärna och går i min mysiga favorittröja hela hösten. Jag ska rota djupt ner i garderoben och se vad jag har. Det jag sedan inte använder, ja det ska jag ta modet till mig och göra mig av med och skänka bort.

Dessutom (nej, jag har inte gått och blivit tåkig) så ska jag vara rätt så nykter och spritfri i höst. Trotts tax-freesamhället på Svalbard, med sprit billigare än mjölk, så har jag nästan inte druckit någonting. Jag har haft sjukt kul och mått otroligt bra, samt kunnat utnyttjat varje dag till fullo istället för att vakna illamående, trött och med huvudvärk.
Sparar genom detta ännu mer pengar som jag kan resa för, samt är snäll mot min kropp som ska ha ett långt, aktivt och friskt liv.

Så konsumera kläder som en tok och sup dig full varenda helg om du så blir lycklig av det.
Jag ska njuta av den underbara hösten till 120% och sedan ska jag ut och resa och upptäcka världen ännu mer.

1 kommentar:

Jessica sa...

Lycka till! Vad roligt att jag inspirerat dig!