Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, november 07, 2011

Allahelgona-helg i ammarnäs

Regn, plusgrader och rusk, mer som en kall sommardag än början på november. Men trevligt ändå!
Vi kom upp på fredagskvällen och bastade. På lördagen sprang jag upp för slalombacken och vidare mot Stabburet och vände mitt på kalfjället så rundan slutade på ca 2 mil. Precis som vanligt så kutade jag genom jokkarna, istället för att fega runt. Brrr, så kallt det blev att ha dyngsura kläder upp till knäna och sedan bege sig ut på kalfjället. På hemvägen hittade jag en pressenning som låg och skräpade, så jag tog mig en närmare titt. Det visade sig vara ett tält, troligen tappat och bortglömt. Duken låg lös och revs mot grenarna i blåsten. En lämmel sprang ut då jag lyfte upp duken. Jag proppade ner det dyngsura och därmed skittunga tältet i ryggsäcken och kutade hem. Pust, som om jag inte kände mig som en seg, otränad valross i springskor ändå... Men gör ingen anspråk på det så har jag ju lite tur. 
Någon olycklig person som tappat sitt tält? beskrivning...
Trevlig kväll på Ammarnäsgåren, så otroligt bra för byn att Gunilla och Cengiz tog över det!
Söndagen fördrevs med att knata upp till fina Långflytje och njuta av vyn och den vackra gamla skogen på väg upp. Det regnade såklart hela dagen, tills jag kom innanför dörren till stugan. Då tittade solen fram och bjöd på en vacker färggrann solnedgång.
I bilen på väg ner fick jag sällskap i baksätet av mysiga lilla hunden Skoj.
Nu back in Ume o redo för en ny, kul kurs!


 Lite is på Näsbergstjärn skymtar fram i dimman.
 Springur, upp på småfjällen
 Förbi myrmarken vid Tjaskal. 
 Rekordkort fikapaus. Jag antog efter någon minut samma form som vattenytan på sjön. Isbit!
 Solen börjar dala mot horisonten.

 Utsikt från Långflytje
Låga moln över Tjulådalen, vackert!

1 kommentar:

ELSA sa...

jaadå det har jag! vart skitnöjd!