Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


söndag, november 20, 2011

Hur många barnböcker handlar om någon som fick all makt och önskningar i världen, men det slutade bara med att personen blev för girig och allt blev galet och fruktansvärt. I slutändand fanns det ingen anna önskan än att allt skulle bli som vanligt.

Vi människor är helt fantastiska i vad vi lyckas åstakomma i utvecklig. Vi tycks kunna göra allt. Vi har gjort planeten till vår planet, människans planet. Men vi är giriga och den som har fått smaka kakan vill gärna ha mer och tänker inte på konsekvenserna.

Åtta av tio rissorter innehåller så pass mycket bekämpningsmedel att de är giftiga.
Massor av fisk som säljs i butiken har så mycket tungmetaller och annat i sig att de är giftiga.
Stackars oss som äter sådan mat, nu ska vi då lära oss vad som fortfarande går att äta. Akta, akta.

Ärligt talat; det är vi själva som orsakar allt detta. Det är vi som sprider bekämpningsmedel. Det är vi som förorenar haven. Det är vi som står och ser på då jorden sakta men säkert förgiftas.
Tillhör det inte näringskedjan att vi också ska få ta del av vår egna buffé?!
Komma och tro att man kan förgifta hela världen och sedan fly undan själv med svansen mellan benen. Jag skämms för människligheten!
Jag säger inte att jag vill äta tungmetaller och bekämpningsmedel till middag, men lite som man bäddar får man ligga. Den dagen vi vill ha ren mat på tallriken måste vi inse att vi inte kan hålla på som vi gör idag.
Tills dess, sluta tyck synd om dig själv och ät den mat du är orsaken till! Öga för öga, tand för tand.
Att fortsätta släppa ut farliga ämnen och vilja ha ren mat, är ju som att tro att man ska få lön för ett arbete man inte gjort.

Nu tycker jag mänskligheten ska ta sig ett stort mål tungmetaller och bekämpningsmedel till söndagsmiddag, ta ett djupt andetag av förorenad luft, ett kallt glas klorerat vatten och fundera över vad vi har åstakommit.

Jag är lycklig att jag plockar min svamp och bär, odlar min potatis, skjuter min älg, fångar min fisk och får vattnet från kallkällan då jag är hemma. Mer närproducerat och ekologiskt kan man inte få det.

Inga kommentarer: