Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


onsdag, november 09, 2011

LCMF

Jag har blivit sådär supermodern och provar på kosthållningen LowCarbsHighFat, fast MediumFat. Dvs så kolhydratsfattig kost som möjligt (och framförallt undvika snabba kolhydrater) och mediummycket (främst omättat och fleromättat fett, inte skyhög halt av mättat fett som man här rekomenderas proppa i sig. Nä, för kolesteroltjockt blod har jag ingen lust till!
Blodet borde ju bli surt av allt dessa proteiner man stoppar i sig, bra det i och för sig för då vill inte ens myggorna ha en!

Så funderar jag på de som verkligen vräker i sig majonäs, beasås och skit dag ut och dag in, men går ner för att de inte äter kolhydrater. Nya studier visar att fett och socker kan ge samma beroendeeffekt som nikotin. Samma hormonreaktion sker i ungefär samma storlek. Det sockerberoende man eventuellt har borde ju bli mindre, men man skapar ju istället ett beroende av en stor mängd fett. Den som har problem med vikten och har gått ner till önskad vikt genom LCHF och sedan går över till "vanlig" diet innehållande ett dagligt energiintag på ca 30% kolhydrater, borde ju verkligen ligga i riskzonen för att snabbt gå upp i vikt igen.

Under sommaren (ja..i princip så har den utvecklats fritt sedan i början av gymnasiet) har jag levt efter dieten "jag äter precis så mycket jag vill av vad jag vill när jag vill", vilket senaste månaden har resulterat i något hekto vinterspäck. Sjukt trivsam diet, om jag får säga! Går man upp och ner för fjäll i kallt klimat och med packning hela dagarna, plus övrig träning, så är det nästan ett krav för att det ska fungera. Tränar man bara en knapp timma om dagen och sitter på en stol resten så fungerar det dock inte så bra. Dags att tänka om.

Ja, minimalt med kolhydrater då..Kött, fisk, bönor, mejeriprodukter och grönsaker är ju kanongott, så jag klagar inte. Jag somnar "tidigt" (ca 22:30 istället för 00) och sover nästan sjukligt gott fram till att klockan ringer (06:30). Därremot så är jag ju lite sådär småhungrig mest hela tiden och känner mig lite tröttare och segare än normalt. Vilket resulterar i att miss koncentrationssvårigheter själv lyckas sitta och plugga effektivt i ett par timmar innan myrorna vaknar! Hur underbart är inte det, istället för att kroppen går på turbo hela tiden, som någon korkad och ofokuserad energikanon.
Provperioden tänkte jag försöka hålla fram till slutet av november så får jag se hur jag trivs. Utvärdering kommer!

Jag har pluggat på riktigt jättebra och effektivt idag, så nu ska jag belöna mig själv och ägna resten av kvällens timmar till träning. :) 

Inga kommentarer: