Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


torsdag, november 03, 2011

En underbar simtur på IKSU igår, sådär grymmt avslappnande. En halvtimma i bastun och så bara pluggmys på kvällen. Feeeling good. 

I grannsjulet till seilforeningen på Svalbard höll en trevlig man till, som hjälpte oss med att låna en borrmaskin då vi råkat knäcka rorkulten till en av båtarna en blåsig dag. Det visade sig att denna för tillfället svettsande man hade ett annat intresse än att svettsa på en grymmt häftig isbjörn. Han filmade lite då och då..
Jason Roberts har varit med och skapat våra mest kända naturfilmer. Han hade nyligen varit runt på resa till båda polerna med sin gode vän vid namn David Attenborough och spelat in en domkumentärfilm, the frozen planet. 
Ja, lite missbrukare av dokumentärfilmer är jag väll, men det är som nytta förenat med nöje. Polarkär och fotointresserad som jag är så laddade jag såklart ner denna, och ojojoj. Vad vackert filmat! Vill du bara sitta och le och känna dig lycklig i en timma så måste den bara ses! Oavsett vad tycker jag du ska se den! Vår fantastiska polarvärld då den är som vackrast!

Så, glad och lycklig kokar jag mitt kaffe och tar mig till skrivsalen. Så mycket träningsverk i häcken att det inte riktigt var förrenat med nöje att sitta ner. Tentan hade väll lite andra frågor än vad jag hoppats med, och faktiskt så var rennäringsfrågan en av de kluriaste. Typ: vad blev skillnaden på skogsbruket i året runt marker samt fjällnära skog, efter skogsstyrelsens nya anmälningskrav som infördes i september 2010? 
Habalahoo.. nä, jag tror faktiskt att jag fick till ett bra svar där.

Och nu kärt folk så tar jag helg, packar väskan och beger mig till fina Ammarnäs.  Först en eftermiddag med en liten rödhårig hottentott som kommer på besök; finaste Lillfjompis!

Inga kommentarer: