Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


onsdag, november 23, 2011

Ett fett och osötat inlägg

Okej, eftersom det känns som att kursen går på typ 20% studietakt eftersom jag inte varit ute och rest på en och en halv vecka, så får jag timmtals med tid över. Going for a blogginlägg, ett fett och osötat inlägg.
Alla dessa dieter och kostrekomendationer som flyger runt i media och förrvirrar mer än vad de hjälper.
Jag har läst massor på träningssidor, hälsosidor, sett lite dokumentärer och snackat runt och jag tänkte försöka sammanställa något. Anledning; jag tycker det är väldigt intressant!

Att gå ner i vikt är enkel matematik. Färre kalorier in och mer kalorier ut. Detta går genom att äta mindre och röra på sig mer, men för många är det svårt att förändra sitt levnadsstil på det viset. Då krävs en stor förändring av hela kosten, för att man samtidigt ska äta mindre.
LCHF handlar inte om magi, utan om att personen i fråga enligt studier äter mindre kalorier på en dag. En dokumentär från vetenskapens värld, om jag minns rätt, handlade om diabetiker typ 2 som lade om kosten till LCHF. Tidigare hade de följt dietisternas råd, äta fettsnålt och med lite socker. Insulinsprutor, medicin och konstant viktproblem som följd. Inte med LCHF. De kunde efter någon dag (!) sluta ta sin medicin och förvånande nog så steg inte kolesterolvärldena, enbart det goda kolesterolet steg en aningen. Dessutom tappade många av försökspersonerna mycket vikt.

Jag tror att vi lurar oss och våra kroppar genom att äta lightprodukter och konstgjorda saker, såsom margariner o dyl. Vi blir inte mätta, äter mer kolhydrater (blir du aldrig kak, glass eller godissugen?!) och kör in oss i ett ont mönster. Kolesterolvärden stiger, samtidigt som ohälsan bland folket stiger i takt. Vi behöver äta mer lightprodukter. (Men hallå, håller vi nu på att överbefolka världen är det väll inte så klokt att äta lightsaker hela tiden, då går det ju åt dubbelt så mycket!) Lightprodukter som ofta har mindre fett, men då smakar de ju inte något, så man har i socker eller sockerersättning samt andra konstgjort framställda smakersättare. Det känns lite som att handla med låtssaspengar istället för riktiga och hoppas det ska gå bra, eftersom det ju inte synns i plånboken att man har shoppat loss idag också. Tänk om livet var så lätt och trevligt!

Jag har under de senaste veckorna undvikit den största kolhydratskällan vid måltiderna och ersatt denna med mer protein, mer fett och mycket mer grönsaksbaserad mat, såsom wookad kol och lök istället för potatis, psata eller besprutat ris från andra sidan jordklotet. Jag mår bra, är mätt, känner mig frisk och glad och kan träna som aldrig förr. Något LCHF har det nog inte blivit, eftersom jag inte vräkt i mig massor av fett i groteska mängder (blä, tappar matlusten vid bara tanken), men jag har ätit mer naturligt än moderna lightlivet. Ett ägg innan träningen, istället för en macka. 3%-ig yoghurt med någon matsked kokos, lin- och solrosfrön som frukost. Och massor av goda, höstiga grytor på viltkött (ekologiskt som tusan!). Och sill, mumma! Flera gånger i veckan sill, ägg, grekisk yoghurt, avocado och sallad.
En sak som oväntat har hänt, är att jag har minskat mitt kaffe och teintag drastiskt, för att jag inte varit sugen. Sötsug finns inte.

Jag känner mig lycklig. Hela mitt senare liv har jag varit lite smårädd för fett och fet mat. Lightprodukter och margariner var ständigt förekommande i min kyl.
Jag kommer nog fortsätta leva på riktig mat och mindre kolhydrater i obestämd framtid. Unna mig själven kaka om så bjuds, käka en macka då och då, men inte basera måltiden på kolhydrater och lägga till lite lighttjosan på sidan.

Det hade varit kul att se hur hälsan såg ut hos folket förr. Hade samerna kolesterolvärde i skyarna för att de baserade sin mat på kött? Nej, skulle då verkligen inte tro det. Har vi kolesterol i skyarna, nu då vi är hälsosamma och äter lightmat, jepp...

Inga kommentarer: