Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


söndag, november 20, 2011


Att polarvärlden har fångat mig är det nog inte många som missat. Den är fantastisk på många sätt och vis.
Jag har nu sett ännu mer på frozen planet serien; pol-till-pol, vår, sommar och höst. En fantastisk värld, helt otroligt filmat. Lite av min favorit är ändå i slutet på varje film då man får följa med teamen och se hur inspelningen gått till, "bakom kulisserna". På sommaravsnittet fick man följa så de åkte ut med Lance (NPs båt) och filmade isbjörnar. Svalbardbon Jason Roberts (som jag lånar fotot ovan från) styrde dingin de filmade närfoton med. Det pirrade nästan i magen då man fick se hur nära björnarna dom egentligen var. Denna isbjörn håller förresten på att bli en riktigt häftig staty som ska stå i LYB som Jason höll på med i sitt garage i somras. Han själv berättade att han kom från Ausrtalien, från en mycket liten by i Victoria. Från Halls Gap. Tror han blev lite förvånad då jag utbrast -Woh, kul, jag har varit där och vet precis! Otroligt vacker platts det med!

Massor av underbara Svalbard poppys. Denna underbart vackra valmoblomma som värmer varje polarhjärta med sin skönhet.
Även om mycket av det som är filmat från arktis kommer från andra, mer frodiga och artrika ställen än Svalbard så var är det verkligen jättekul att se. Drabbad av lite längtan tillbaks till paradiset. Och jag inser mer och mer för varje dag att jag älskar ämnet ekologi. Sitter man en lördagskväll och omedvetet fördjupar sig i ämnet för att det är kul, ja, då måste man ju ha funnit sitt rätta element.

Igår såg jag även snowboardfilmen "the art of flight". Mmmm... :) Sjuk sport, men jag förstår dom verkligen. Otroligt fint och påkostad inspelning. Lite tror jag dock snowboardåkarna pressar sig själv att ta lite större risker än annars, just för att teamet är där och massor av pengar är lagda på att få perfekta klipp. Då säger man inte; "jag vågar inte..."

Inga kommentarer: