Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, oktober 24, 2011

Ett svar på en klok kommentar...

Anonym kommentar på mitt tidigare inlägg "Rennäringsdag":


Visserligen sant som du säger. Men när ska icke-samer få komma in och lära sig mer om samernas kultur? Det är inte lätt att få veta mer, de har höga "intagningskrav" för att få lära sig.
 
Så sannt, men har du gjort seriösa försök? Jag har med åren lärt känna personer som jobbar som renskötare, men det är ju inte alla som har det. Inga problem! Jag kan lova att vill man få veta mer, så finns det öppna personer som gärna delar med sig av sin kunskap. 
En ingångsväg kan vara att vända sig direkt till en renskötare, eller en sameby och fråga. "Hej, jag är nyfiken på rennäring och skulle gärna lära mig lite mer. Finns det möjlighet att få följa med och se på någon skilning?" Eller "Hej jag studerar till jägmästare och anser att vi inte får lära oss nog om rennäring i skolan för att veta hur vi bäst ska anpassa skogsbruket så att näringarna kan fungera i samspel. Skulle jag kunna få komma och lära mig lite och höra era åsikter?"
Fungerar det inte med en sameby kan man alltid vända sig till SSR, svenska samernas riksförbund, och ställa samma fråga, så får dom hjäpa till vid kontakt.
 
Frågar du en person och får ett nej, fråga en annan. Alla är vi olika. Olika mycket tid, intresse och åsikter. Visst finns det personer som inte gärna skulle ställa upp, men jag tror nog att de flesta skulle bli glada av visat intresse.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Får nog försöka än mer (och än seriösare). Tackar för tipsen.

Ragwen sa...

..eller ta kontakt med mig så ser jag vad jag kan göra! :)

Anonym sa...

Tar det som ett erbjudande, hoppas få nyttja det någon gång.
Ska se filmen du länkade till (27/10-11) när tid tagits.