Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, oktober 24, 2011

Pumpachutney

Nu har jag kokat pumpachutney, spännande! Min pappa kokar alltid massor med "konstiga" grejor som är mumma på maten. Chutney till en fin bit kött är kalas, eller varför inte bara på mackan som variation till ost och skinka. Det var väll i Australien som jag började med min storkunsumtion av pumpa, för ingen i Sverige tycks ha förstått så otroligt gott det är!
Efter mitt livs första chutneykok (som visade sig vara toklätt) luktar det nu jättegott och det ska bli riktigt intressant att prova detta till nästa älgstek, eller köttbullar, eller vad som helst som man har lust att ge en extra touch.

½ kilo smakrik pumpa
2 små höstäpplen
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 dl hackade torkade aprikoser
1-2 msk färskriven ingefära
1 tsk malen muskotnöt
1 tsk anbas (asiatisk krydda som ju såklart kan uteslutas om man inte får tag på denna. Finns i specialbutiker för asiatisk mat)
1½ tsk salt
2 dl syltsocker (socker med pektin)
2 dl äppelcidervinäger
1 dl vatten
1 msk sambal oelek

Hacka, tärna, choppa upp allt och blanda hela altet i en lagom stor kastrull. Låt småkoka i en timma. Mixa ev lätt med en mixerstav för jämnare konsistens. Fyll små burkar, förslut och låt svalna upp och ner. Går att förvara precis som sylt.

Inga kommentarer: