Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


lördag, oktober 08, 2011

Ripjakt i Ammarnäs


Nu har jag varit iväg en vecka till. Känner mig lite som en luffare, driver omkring med min väska som aldrig packas upp. Bara packas om.
Förra helgen var jag upp till Ammarnäs och jagade ripa med ett trevligt och glatt jägmästargäng (Simon, Linus, Evelina, Johan L.och Henik W). Vi gick upp på fjället på fredagen och slog upp kåtan som fick vara vårat basläger dessa dagar. Njöt av lite conacsgravat renkött och en kall folköl under en mycket stjärnklar himmel. Kåtan eldade vi i så det blev riktigt varmt, trotts att frosten började klä den gul-orangea mattan där ute. Vi hade toppentur med vädret, soligt och lagom varmt. Fick se massor av ripor, men också örnar och ugglor. Fem vita fåglar kunde flyga upp ur en enebuske, man lyfte stabbt upp bössan och skulle precis till att osäkra då en insåg att det var fina vita ugglor en siktade på. Shit, bössan åkte snabbt ner igen! Jag tog en extralov kring ett fjäll medan de andra stannade på andra sidan. Då jag var på andra sidan ser jag tre unga örnar som närmar sig och börjar cirkulera en bit ifrån mig. De närmar sig dock snabbt och snart ligger dom rakt ovanför mig. En örn "piäar" och en annan börjar snart ryttla rakt ovanför den lilla varelsen på två ben som rör sig några meter ner på marken. Jag är farscinerad av detta otroligt fina rovdjur, och tycker örnar är otroligt vackra och höftiga. Därför var det med lite skräckblandad förtjusning som jag ökade gånghastigheten och tillslut hissade upp bösspipan så den stack upp lite ovanför huvudet, precis som jag brukade göra på Svalbard då fåglarna hotade med att attackera (ffa. polarlabb och tärnor). De angriper helst de högst uppstickande föremålet, dvs huvudet, men är man lite listig så kan man använda en pinne, en ryggsäck eller en gevärspipa som skydd.
Nyfikna, revirshävdande fåglar! Mitt hjärta pickade på lite snabbare och jag skyndade runt hörnet på fjället och slöt upp med de andra igen. Wow, jag var skakis!!

Under helgen sköts det totalt 12 fåglar, på två olika områden. Främst var det våra hundförare som tog sig chanserna till skott. Kul att äntligen få se lite fina, vita ripor hänga i bältet på väg hem!
På väg till stan dansade det första norrskenet över den svarta natthimelen.

1 kommentar:

ELSA sa...

läs! http://jonnajinton.se/