Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


tisdag, oktober 11, 2011

One Life. Live It.

Att det ska vara så förbannat svårt att tjorva med vården!! Jag måste vaccineras mot rabies, eftersom det förekommit flera fall runt Longyearbyen på räv och ren. Har man varit i direkt kontakt med framförallt blod, saliv, ryggmärg, hjärna, käke så är man extra utsatt. Alla där uppe har vaccinerats under hösten.
Med tanke på att jag till och med har foto på hur jag sitter och styckar en ren, håller i käken, blodig, drar håret bort från ansiktet med händerna samt äter balelrinakaka med lortiga händer så känns det lite extra viktigt. Rabies är inte en rolig sjukdom och den leder till en säker död inom fjorton dagar. No return. Risk att smitta nära och kära.
Den kan ligga i vila i kroppen i upp till ett år, så jag kan med andra ord vara en bärare utan att veta om det. Därför vill jag verkligen vaccinera mig. Så först ringer jag till vårdcentralen, dom ger mig ett telefonnummer som jag ringer. Telefontiderna är fulla, försöker dagen efter. Idiotförklaras av någon som säger på hälften polska att man ska boka på internet och inte ringa dom. Går in på hemsidan och springer vilse tusen gånger. Efter en timmas letande tror jag att jag har bokat in ett besök, och har jag tur så är det till och med på rätt ställe. Ingen aning egentligen. Vet bara att jag ska komma 10 minuter innan besöket och har fått datum och tid. Jävla strul!! Jag skulle ha stövlat in, få värsta agressionsutbrottet och säga att jag har rabies i kroppen och kommer hosta på läkarna om jag inte får vaccin!
Jag är 22 år och kan hantera en dator. Stackars äldre personer som ska in och logga in med bank ID, hitta rätt och boka in sina besök, då endel knappt kan starta en dator ens en gång.

Rabies, mot en säker död. Vad läskig tanke! Tänk om jag nu skulle hinna få rabies och veta att jag dör inom två veckor. Jag som är ung, frisk, pigg och har massor med underbara år framför mig! Jag påminns ännu en gång om att man ju bara har ett liv och ska njuta av det varje dag, för man vet inte när det tar slut. Jag funderar på om jag är nöjd över hur jag tagit tillvara på mina 22 år som jag hittils levt? Jadå, det är jag verkligen! Känns bra att veta.
Nu ska jag mot skolan igen, och fortsätta arbeta på mitt 23e år av mitt liv, som ska blå långt och lyckligt! Visst kommer du också ihåg att ta tillvara på dagarna du får!?

One Life. Live It.

1 kommentar:

ROSETTER & PRICKAR sa...

hjälp, vad läskigt!! jag föreslår att du, precis som du sa, stormar in på akuten på direkten och vrålar något om rabies och några subtila hot om smitta och kräver en vaccination! för hela samhällets skull ju! ja, mest för din egen. men det är ju aldrig kul att smitta folk heller.

du verkar ha hur mycket roligt som helst för dig ragna! blivit med båt, paddlar och åker till ammarnäs stup i kvarten! du gör helt rätt, ta vara på dagarna :) ha det bra! kram