Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


fredag, oktober 14, 2011

Gravat kött

Nu tänkte jag bjuda på ett student-matlagningstipps. Ja, för de som önskar leva som en bortskämd gourmet, men en plånbok skapat på lån och bidrag.
Jag har lärt mig att grava kött, vilket är himmelsk gott. Nu delar jag med mig av det superlätta receptet och hoppas på att inspirera någon att ta väl hand om det underbara viltköttet. Var såklart noga med hygienen på redskap och händer.

  1. Skjut en älg eller annat vilt alt. köp en ren. Häng väl och stycka som vanligt...
  2. Välj ut ett par fina bitar, ex den sk "ytterfilén", innanlår, ytterlår, filé och skär upp dessa i mindre bitar, ca 5x5x10 cm stora. Är dom för stora blir köttet inte gravat mer än på ytan. 
  3. För 500 gram kött går det åt ca 1 dl (grov)salt och 1 dl socker. Strö över köttet och blanda väl så hela ytan täcks. Lägg i en påse, förslut och lägg denna i kylen.
  4. Vänd påsen och se till att köttbitarna rörs om lite då och då, ca 2-3 gånger per dygn (typ morgon och kväll). 
  5. Det tar ca 2-4 dygn för köttet att bli färdigt, du kan prova skära lite i bitarna och se så att dom är bruna en längre bit in. Det röda partiet är ogravat. Jag har inte gravat mina bitar rakt igenom, utan sparat mitten råare. 
  6. (eventuellt kan man kallröka köttet, så blir det ännu godare)
  7. Förpacka i påsar och frys köttet, helst i minst tre dygn. Köttet går sedan utmärkt att karva några skivor av direkt från frysen om man har en skarp kniv. 
Tipps.. På punkt tre kan man prova exprimentera med olika smaksättningar
  • Cognac. Någon kork, bara så att köttet blir motsvarande penslat.
  • Whisky, på samma sätt som cognacen. Varriera mellan rökig och mildare. Har du inte möjlighet att röka köttet, men ändå vill ha en rökig smak kan man ju välja en rökigare whisky.
  • Mortla några torkade enbär och badda in köttet i.
  • Byta ut sockret mot samma mängd honung, flytande är lättast att jobba med.
  • Färska örter och ev lite krossad svartpeppar. 
  • Fantasi....har du några tipps så dela gärna med dig av dom till mig!

2 kommentarer:

Magnus Wintzell sa...

Jag har gravat med honung några gånger, ätes gärna med pepparrot, blandat med cremefraiche eller gräddfil.

Anonym sa...

Great work, We at Addhunters shifted this service to a level much higher than the broker concept. you can see more details in our web page Property for sale For sale in pearl