Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


söndag, oktober 30, 2011

Nanook

Sitter uppe i Ammarnäs, nyvaken och försöker plugga. Dimper in ett SMS: 
"Kolla i VK på sidan 18 idag. En flipper m renoveringsbehov till salu. 3 segel mm ingår. tel nr xx"

Tio minuter senare sitter jag med en puls på 180 och är ägare till en segelbåt. 
Ringer mamma: god morgon mamma. Det är en sak jag måste säga, jag har köpt en segelbåt...ett renoveringsobjekt. Som förstabåt...

Hämtar ett vrak som minst sagt var i behov av kärlek. 

Pimpad med tape för att dölja skador...
Knäckt på mitten vid centerbordet...
Ja. Då var det  väll bara att börja...
Mangan visade och hjälpte mig med glasfiberkunskaper så vi lyckades laga den största sprickan jättefint. Jag spacklade och tätade alla andra småhål och skråmor. Timmar, dagar, helger.. Konstant med kliande glasfiberdamm över hela kroppen.


Tillslut börjar det äntligen likna något. Hela båten är ommålad och roder och mastgrejan i trä är slipade och nylackade med båtfernissa.

Efter en sista nödlösningstätning med gelcoat på lördagskvällen (vilket gav det vita spillet på aktern), så var det dags för den stora dagen då jag riggar seglen för första gången. 
En trasselhärva där mina segelkunskaper helt klart begränsade mitt arbete. Saker fanns som jag inte hade en aning om vad det var och saker jag ville ha fanns inte.

Men tillslut så hissas både fock och storan och den lätta höstbrisen fick seglen att vaja. Dock är det lite till småsaker som ska fixas, så redo för havet är hon inte än. Jag vill kunna spänna maststagen bättre och så måste jag få till storskotet, men där har jag kört fast. Har ju aldig sett en flipper "live" förr och jag kunde då klart konstatera att allt inte ser ut som på en snipe. 

Inga kommentarer: